Mareridt om motorveje

Tysk motorvej
Produktivitetskommissionen
er udkommet med deres 5. analyserapport, og fokuserer denne gang på at få trafikken til at glide lidt bedre i myldretiden. Konklusionen lyder: Al den tid der bruges på at køre i bil kan forsvinde, hvis det bare koster lidt mere at køre i den. Rationalet er tilsyneladende, at de fattige røvhuller propper vejene til… Eller måske i virkeligheden fordi der drømmes om at udlicitere et centralt stykke bro eller en vigtig motorvej og sætte en betaling til et privat firma – så bliver kø kørsel pludselig produktivt. Borgerskabes drømme kan hurtigt bliver vores mareridt.

Kommissionens tidligere analyser er allerede berømte for deres meningsløse gentagelse af den nyliberale dagsorden med krav om at unge skal gennemføre uddannelsen stadig yngre, mere kontrol og resultatløn i det offentlige og deregulering af den private sektor.

Som med de fleste statsnedsatte udvalg er opgaven mere eller mindre åbenlyst at give argumenter for at gøre livet endnu bedre for landets egentlige ejere. Om kommissionerne hedder ”skatte” eller ”velfærd” eller ”trængsel” er snart det samme. Det hele kan beskrives som et korrupt system, hvor eliten bestikkets med god løn for at sørge for en lind strøm af såkaldt objektive analyser. Og give stof til endnu en dorsk debatrunde på mediemøllen. (Debat om vejret og trafikken, det kan alle være med på). Det eneste som det ikke fordrer er demokratisk debat.

Denne kommissions virke er et udkomme af, at produktiviteten i Danmark tilsyneladende taber terræn i forhold til OECD-landene. Men naturligvis ikke et ord om markedskræfterne, det handler kun om det offentlige og politiske. Som de skriver om udbredelsen af Internettet: Internettet får stadig stigende betydning for produktiviteten i både erhvervslivet og den offentlige sektor. Da den digitale infrastruktur udbygges af private operatører, er det i højere grad de overordnede rammevilkår, der er i centrum for kommissionens anbefalinger på dette område.

Til selve forslaget i den nye rapport om at indføre roadpricing betaling på vigtige motorveje – eller på anden måde prøve at løse en trafikknude ved at angribe trafikken i stedet for at indrømme at myldretidstrafik er en konsekvens af en absurd mangel på planlægning – så kan det kort siges, at der er tonsvis af eksempler på, at der intet godt kommer ud af at overlade reduktion af kødannelse til markedskræfterne og overvågningstilhængerne.

Som en lille krølle på historien kan nævnes, at den eneste motorvej som kommissionen er sure på, er den, der er planlagt mellem Herning og Holstebro, der kom som nødvendig kompensation for den idiotiske supersygehusplan.
Men det er aldeles irrationelt i forhold til antal biler synes de herrer og damer. Man kan forstå at den næste rapport kommer til at hedde syge mennesker betaler sig ikke – med mindre de bliver opereret på et privat hospital.

fsk

Læs mere om trafikpolitik på kpnet.dk
Netavisen 24. februar 2012 Bompenge og tragik i dansk politik
Netavisen 25. januar 2004 Den store trafikulykke: Privatiseringen
Netavisen 31. august 2005 Skandaler på skinner
Netavisen 9. maj 2011 Afviklingsselskabet DSB-Firstclass

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.