Danskerne er rasende over de vanvittige prisstigninger på den kollektive trafik - en af de helt store trafikulykker, som både borgerlige og socialdemokratiske regeringer og lokalpolitikere har afstedkommet gennem det seneste årti. Den kollektive trafik konstant blevet dyrere og dårligere.
Over
hele landet har priserne på tog og busser fået et gevaldigt ryk opad.
Ikke mindst i storbyerne. I Hovedstadsområdet er taksterne i gennemsnit
steget med 12% samtidig med at hver tiende bus er skåret væk. Togpriserne
er også steget - over 5 % i gennemsnit, med pendlernes månedskort
som topscorer - 8,6 %. Og allerede nu loves der nye takststigninger i 2005, der
ligger over den almindelige prisudvikling (med ca. 5 %).
De gevaldige prishop
har udløst en voldsom parlamentarisk aktivitet. Oppositionen kræver
nedsættelse af taksterne - i varieret omfang. På gaden arrangeres
protester. Aktivistiske gratister i København låste billetautomaterne
på en række S-tog -stationer med lim, så kort ikke kunne stemples.
Vreden
er enorm.
Det politiske slagsmål har koncentreret sig om bortfaldet
af statstilskuddet til billetpriserne. Takststigningerne i hovedstadsområdet
svarer nøjagtig til dette beløb. Men bag det trafikale kaos ligger
ikke bare Fogh-regeringens ultraliberalisme, men hele den politik for privatiseringer
og liberalisering, som samtlige regerende konstellationer fra borgerlige til socialdemokraterne
med støttepartier har fulgt på landsplan og lokalt. Og bag det ligger
igen EU's 'trafikpolitik'.
Siden midten af 90erne er der gennemført
en lang række privatiseringer af den kollektive trafik. Busserne er stort
set privatiserede, mens privatiseringen af togdriften er godt i vej.
I begyndelsen
var kontrakterne selvfølgelig billige - nu skal profitten hentes ind, og
kontrakterne med de private selskaber er banket i vejret.
Resultatet: Meget
dyrere og meget dårligere kollektiv trafik. Ringere service, ringere betjening
ikke mindst af udkantsområder. Flugt fra den kollektive trafik til privatbilisme.
De fattigste tager cyklen eller opgiver at komme frem.
Der er samtidig udsigt
til en negativ spiral uden ende med fortsatte prisstigninger og nedskæringer
i servicen.
Taberne: Passagererne og samfundsøkonomien.
Gratis kollektiv trafik
Raseringen af den kollektive trafik er en trafikulykke,
som er indtruffet, på trods af folkelige protester og advarsler fra masser
af eksperter. Og på trods af vellykkede erfaringer og eksperimenter i den
modsatte retning i en række europæiske byer.
Den belgiske regering
har netop vedtaget at alle statsansatte skal have tilskud til at køre gratis
med den kollektive trafik for at rette op på de enorme ulykker, det privatiserede
trafikkaos har skabt.
En række byer verden over har forskellige ordninger,
hvor borgerne kører helt eller delvist gratis med bus og tog. Det drejer
sig blandt andet om Portland i USA, Hasselt i Belgien og Firenze i Italien - der
indfører gratis sporvogne for byens borgere om fem år.
På
Fyn er det i øjeblikket gratis at benytte Svendborgbanen. Det sker efter
et efterår med meget uregelmæssig drift, hvor 25 til 30 procent af
kunderne valgte at droppe DSB's tog mellem Svendborg og Odense. DSB satser på
at vinde det tabte tilbage og tjekker i januar ikke billetter.
Trafikøkonomen
Uffe Jacobsen, Handelshøjskolen i København, foreslår gratis
offentlig transport:
- I det store perspektiv vil det være en samfundsøkonomisk
fordel med gratis offentlig transport, siger han til Politiken.
-
Den kollektive trafik er et instrument til at få en bys infrastruktur til
at fungere. Hvis man gerne vil have, at folk skal komme nemt til og fra arbejde,
at der ikke skal være så mange forurenings- og støjproblemer,
og at man kan færdes trygt, ja så er den kollektive trafik i mine
øjne et glimrende redskab, siger han og fortsætter:
-
Man bygger veje fordi man regner med, at de vil kunne betale sig samfundsmæssigt
- selv om selve anlægningen ensidigt er en økonomisk byrde. Sådan
bør man også se på den offentlige transport. Det er meget svært
at lave et simpelt regnskab der beviser det, men jeg er sikker på, at samfundet
som helhed vil tjene på at gøre den offentlige transport gratis.
Konsekvensen
af svækkelsen af den kollektive transport og forøgelsen af privatbilismen
er øget trafikkaos, dårligere trafikafvikling, flere ulykker, miljøbelastninger
og øgede samfundsmæssige investeringer i vejene.
Problem København
Beregninger viser, at det for Hovedstadsområdets
vedkommende vil koste 1000 kr. årligt pr. indbygger at indføre gratis
kollektiv transport. I hovedstadsområdet med 1,8 millioner indbyggere betaler
de nuværende brugere 2,5 milliarder kroner for at køre med tog og
bus.
Det vil ifølge Hovedstadens Udviklingsråd (HUR) koste
1,75 milliarder kroner at gøre busserne gratis, fordi nogle udgifter til
for eksempel billetautomater, kontrol og administration forsvinder - ca. 30 pct.
af den samlede pris ville blive fjernet.
I alt betaler danskerne seks milliarder
kroner for billetter, klippekort og pendlerkort om året.
Samtidig
vokser storbyerne. Ifølge Strukturkommissionen vil befolkningen i Storkøbenhavn
vokse med 250.000 - 20 pct. - de næste årtier - til et befolkningstal
på ca. 1,5 mio. Ca. 250.000 flere end i dag. Holder dette, skal der skaffes
jobs, etableres skoler og daginstitutioner, den kollektive trafik og anden infrastruktur
skal udbygges væsentligt.
Som det ser ud nu, vil trafikkaoset vokse. Antallet af pendlere i og omkring Storkøbenhavn vokser samtidig konstant. Blandt andet fordi folk flytter længere og længere væk fra centrum på grund af den stadige fordyrelse af boligerne.
Folkelig kamp
Takststigningerne gav den parlamentariske opposition lejlighed
til at brillere med en hel stribe forslag til reformering af trafikpolitikken.
SF har for eksempel foreslået indførelse af en benzinafgift på
37 øre pr. liter - som skulle kunne give en takstnedsættelse på
20 pct. på billetterne. Desuden indførelse af bompenge/roadpricing
og omlægning af befordringsfradraget.
Enhedslisten har virkelig markeret
sig. Partiet var ude og dele materialer ud, da prisstigningerne gennemførtes,
og socialordfører Line Barfod er ude med de store valgløfter:
-
Det er fantastisk positivt at alle partier har ambitioner om at sætte taksterne
væsentligt ned. Det er vigtigt at holde fast i, og derfor vil vi indkalde
til et møde med oppositionspartierne med den dagsorden at fremsætte
et fælles bud, der forpligter. Vælgerne skal vide at en ny regering
vil fremsætte forslag om takstnedsættelser i den kollektive trafik
senest 30 dage efter valget. Nu skal vi så bliver enige om hvordan en takstnedsættelse
skal se ud.
Efter valget, efter regeringsskiftet: Enhedslisten er så
indsyltet i sin parlamentariske tænkning, at det har opgivet at organisere
folkelige protestaktioner, og i stedet markerer sig som stemmefiskere.
Det
væsentligste er imidlertid, at der skabes en bred folkelig enhed i kampen
mod ødelæggelse, fordyrelse og forringelse af den kollektive trafik
og for en anden lands- og byudvikling for miljø, boliger og trafik end
den, EU har dikteret og som de skiftende regeringer og flertal ALLE har gennemført.
Og at den ledsages af handling og protest.
Se også
Noget
om takststigninger
Strøtanker, Kommunistisk Politik 3, 2004
Netavisen 25. januar 2004