Privatbilismens endeligt


Selvkørende_bil

Af fsk

Ved siden af lån til uddannelse og tag over hovedet, er bilkøb den største indtægt fra privatøkonomien for banker og kreditinstitutioner. Der er også en kæmpeforretning i privatbilisme knyttet til service og forsikringer og parkering. For ikke at tale om spildtid og ulykker, forurening, omkostninger til kontrol og kørekort mm.

Det er alt sammen på vej ud i historiens glemsel. Og det meget hurtigere end nogen troede muligt.

Det er den selvkørende fuldt autonome bil der vil rulle ud fra samlebåndene og revolutionere transportsektoren, og det indenfor ganske få år. Senest i 2021 forventes stort set alle de største af verdens bilfabrikanter at have den selvkørende bil på markedet. I denne uge annoncerede Ford og Volvo, at de også vil være klar.

Efter 2021 vil der ikke gå lang tid før bilerne også kan fungere som taxi uden menneskelig chauffør. Og derfra vil teknologien brede sig til al form for vejbaseret transport, fra den lille budservice til langturslastbiler.

Altså alle de biler som folk i dag døjer med vil kunne forvandles til en kollektiv bilpark af delebiler, der kan tilkaldes med en mobilapp, og køre dig fra a til b og derfra selv finde videre.

I dag er levetiden i den almindelige forbruger bilpark ca. 15 år fra ny bil til skrotkasse. Tidligere var levetiden en smule længere, men de senere år er den kadence accelereret med lidt billigere biler og til gengæld dårligere kvalitet, samt tilskyndet af ny teknologi, der kommer i en stadig hurtigere takt og udhuler brugtvognsprisen.

Det er den gyldne forretning på flere mia. kr. om året båret oppe af den konstante fornyelse og stadig større bilpark der er på vej til at blive forandret og meget stærkt reduceret.

Om 20 år vil stadig være arbejde til nogle mekanikere og chauffører, f.eks. på byggepladser og til entreprenørmaskiner, hvor det ikke teknologisk muligt – endnu. De store omvæltninger vil ske for den rådne finansverden og oliebranchen og de dele af bilindustrien der ikke er oppe på mærkerne.

Ingen fattigrøve kommer til at savne utrygheden på vejene, de dyre lån og forsikringer. Og der vil være masser af arbejdspladser i at sikre, at den kollektive bilpark holdes i god stand. Efter dette chok kommer El-bilen. Og det vil ramme mindst ligeså hårdt, men heller fattigrøve kommer heller ikke til at savne støj og giftig luft og de tilsodede byer.

 Ford vil have førerløse taxaer på gaden om 5 år
DR 17. august 2016

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.