Busserne kører – endnu

Der har været megen omtale af, at buschaufførerne i København ikke holder længe på jobbet. Og det er sandt, at nedslidningen er stor. På det seneste har flere aviser skrevet om, at det skulle være passagerne, der mopper chaufførerne ud. Den virkelige årsag er en anden: dårlige løn- og arbejdsforhold på grund af urealistiske privatiseringsaftaler.

Selvom metrobyggeriet har været en passagermæssig succes, og der er gennemført en større omlægning af busdriften i København i forbindelse med, at metroen er kørt ind, er presset på de københavnske buschauffører ikke blevet mindre. I årene fra 1999-01 forlod knap en tredjedel jobbet: 1011 af de 3500 buschauffør under HUR (Hovedstadens Udviklingsråd) holdt op. I en undersøgelse af årsagerne, baseret på svar fra de fratrådte, kommer dårlig løn og dårligt arbejdsmiljø højt. Knap halvdelen angiver helbredsproblemer og dårligt arbejdsmiljø som årsag.

Nu tales der om, at et sandt busmareridt er på vej i Storkøbenhavn. Og Chaufførernes Fagforening vil ikke længere være med:
– De ansvarlige politikerne står nu foran et mareridt, når det gælder busdrift i hovedstadsregionen, som ikke overrasker os i SiD, siger Poul Johansen, faglig sekretær i Chaufførernes Fagforening i København.
Efter fagforeningens opfattelse ligger de københavnske politikere, som de selv har redt. Da man i midten af 90erne privatiserede busdriften, slog man med begejstring til på de lave tilbud, som busselskaberne – ikke mindst de tidligere DSB-busser, det nuværende Combus – gav for at få driften.

Politikerne tænkte sig ikke om og valgte de urealistisk lave tilbud, hvilket betød, at busselskaberne under HUR – Hovedstadens Udviklingsråd – ikke har haft økonomi til at sikre chaufførerne fornuftige løn- og arbejdsforhold, og derfor holder de så kort tid i jobbet.
– Det må og skal rettes op, når vi til efteråret begynder at forhandle ny overenskomst. Og vi skal ende med et godt resultat i marts 2004, understreger Poul Johansen.
Timelønnen for at køre bus i HUR er på omkring 120 kroner.

Kontrakterne med busselskaberne er blevet forlænget af politikerne med et til to år, men i 2004 og 2005 udløber flere af de lave kontrakter. Så kan busselskaberne vælte underskuddene over på passagererne. Connex har de sidste to år haft et samlet underskud på 50 mio. kr., mens Arriva i samme periode tabte 17 mio. Ved årsskiftet havde de to kollektive giganter en gæld på 1,6 mia.

HUR har allerede bebudet pæne stigninger på busbilletterne næste år på knap 20 procent, dels fordi statens tilskud på 100 millioner kroner er væk, dels på grund af de billige kontrakter fra midten af 1990’erne.

Netavisen 2. juli 2003


Dette er en artikel fra KPnet. Se flere artikler og følg med på
KPNET.DK – NYHEDER HVOR DER KÆMPES – eller på FACEBOOK
Udgives af APK – Arbejderpartiet Kommunisterne