Fredag fortsatte 100 københavnske buschauffører under City Trafik deres strejke i protest mod, at to private firmaer, Connex og det i forvejen stærkt berygtede Arriva fra og med 24. maj overtager City Trafiks ruter og ikke vil love chaufførerne fortsat beskæftigelse
Det skandaleplagede bus- og togselskab Arriva er på ny kommet i søgelyset, men denne gang drejer det sig ikke om privatiseringen af jernbanedriften i det midt- og vestjyske, hvor regeringen forærede Arriva togdriften på et sølvfad med alvorlige konsekvenser til følge. Det engelske firma er stærkt på vej ind på det danske busmarked også som en følge af privatiseringen af bl.a. bytrafikken i en række danske byer, herunder hovedstaden København.
D. 24. maj overtager Arriva sammen med et andet privat busfirma Connex en række ruter som i dag betjenes af City Trafik. i forbindelse med overtagelsen af busruterne har ingen af de to firmaer villet udstede nogen garanti til buschaufførerne under City Trafik om, hvorvidt de har fast arbejde efter d. 24. maj. Buschaufførerne kræver svar på om de regne med at forætte i deres job elle om de risikerer at blve smidt på gaden.
Strejken startede torsdag, og i løbet af fredagen blev flere af Connex´s busruter i københavn ramt af sympatistrejker, så en stor del af den københavnske bustrafik lå stille fredag. I alt omfattede strejken mere end 40 ruter på Amager og i det centrale København.
Buschaufførerne genoptog deres arbejde lørdag morgen efter to dages strejke i protest imod Connex og Arriva. Hovedstadens UdviklingsRåd (HUR) har – oplyser chaufførerne – fået en ekstra frist til at løse problemerne omkring at sikre en fortsat ansættelse som bybuschaufførere. Onsdag d. 26 samles chaufførerne til stormøde – og er de ikke tilfredse med HURs initiativer, kan der meget vel blive tale om nye aktioner, advarer de.
Netavisen 22. februar 2003
Dette er en artikel fra KPnet. Se flere artikler og følg med på
KPNET.DK – NYHEDER HVOR DER KÆMPES – eller på FACEBOOK
Udgives af APK – Arbejderpartiet Kommunisterne