“Fri” konkurrence = Dårligere service

Mens politikerne galer op om mere fri konkurrence (læs: privatisering) til brugernes bedste, taler tallene deres eget tydelige sprog: dårligere service f.eks.

Siden postvæsenet blev omdannet til et aktieselskab i 1995, er der lukket næsten 200 posthuse, så der i dag er 473 tilbage. Alene sidste år blev der lukket 44 posthuse.
Indenfor murene bliver der også luftet ideer om, at posten ikke skal bringes ud til døren i tyndt befolkede områder. De må i så fald selv hente deres post ved det nærmeste posthus.

En del af årsagen til lukningerne er, at posthusenes økonomi er blevet undermineret af faldet i giro-indbetalinger til fordel for f.eks. PBS. Indbetalingerne er mere end halveret siden 1985. Hver enkelt enhed i PostDanmark betragtes indbyrdes som “interne kunder” (og dermed også konkurrenter) og har dermed selvstændig økonomi.
Der kan ventes flere lukninger i den kommende tid, og en række lokale butikker vil overtage nogle af posthusenes opgaver.

Netavisen 15. april 2001


Dette er en artikel fra KPnet. Se flere artikler og følg med på
KPNET.DK – NYHEDER HVOR DER KÆMPES – eller på FACEBOOK
Udgives af APK – Arbejderpartiet Kommunisterne

Ingen resultater