EU-transportmodstand:  Nej til op mod 86 timers arbejdsuge 

Kommunistisk Politik 10, 2010

86_hour_work_eu.jpg

For monopolernes EU er varernes -, og herunder arbejdskraftens, bevægelighed et must, som fører til ekstreme forhold. Ikke mindst for de ansatte.

Således har EU-kommissionen med opbakning fra ministerrådet fundet ud af, at det ville være en god ide at ”selvstændige vognmænd” skulle kunne køre Europas landeveje tyndt i op til 86 timer om ugen.

Inden det seneste valgt til nyt EU-parlament afviste det afgående parlament at forlænge køretiden for selvstændige fra de gældende 48 timer til 86 timer om ugen. Afvisningen skete bla. a. med henvisning til, at det kunne tvinge chauffører til at lade sig ”ansætte” som selvstændige vognmænd, også kaldet ”arme og ben” foretagender.

Men med et nyt parlament forsøger kommissionen og ministerrådet sig igen. Men det Europæiske Transportarbejderforbunds kampagne imod dette lovforslag har indtil videre resulteret i,  at beskæftigelsesudvalget i EU-parlamentet for nylig i første omgang afviste forslaget.

Vogntog af lastbiler og busser, som havde ført kampagne igennem seks medlemslande, aktionerede foran EU-kommissionens hovedkvarter, samtidig med at forslaget blev behandlet i parlamentets beskæftigelsesudvalg. Her faldt det med stemmerne 30-19.

Men forslaget skal i juni måned igen behandles af det samlede parlament.

Derfor forsætter kampagne-aktiviteter for at sikre at beskæftigelsesudvalgets indstilling bliver godkendt.
At udnytte arbejdere som såkaldte ”selvstændige chauffører” er en international brugt metode for undergravelse af løn og arbejdsforhold, som f. eks. AP Møller Mærsk kender alt til i den internationale containertransport på landjorden.

Netavisen 11. maj 2010