Veje til Rom

Fra den dag broen over Storebælt blev forhandlet på plads i folketinget har der ligget en aftale om at færdiggøre den store Europavej.

Femern bælt forbindelsen er oprindeligt opfostret af den Europæiske motorvejsmafia, foreslået af Storindustriens runde bord i 70erne, som et af en række skridt til at sætte fart på Unionsudbygningen.

Vigtigt for handlen var transporten den skulle væk fra skinnerne og ud på vejene fra Oslo til Rom, fordi lastbiler baner vejen for bil og olieindustrien, (og tyskerne har dårlige erfaringer med afhængighed af tog).

Femern forbindelsen har aldrig været politisk korrekt, tidligere var det forbudt at tale om den i Danmark og nu skal den helst dysses ned i Tyskland, der ligesom Sverige ikke har så megen personvognsindustri at prale af mere.

Forskellen er at et af Skandinaviens største firmaer i mellemtiden blevet det danske konglomerat A.P.Møller, de elsker motorveje og har netop fået
indført australske lastvognstog på prøve.

Politikerne gør som monopolerne befaler, kræver pengene ind og sætter dødsakkorden på stål, beton og asfalt.

Motorveje kender hverken hav, ådale eller byer, de er udtryk for en dyr afvej i infrastruktur historien.

Netavisen 30. juni 2007


Dette er en artikel fra KPnet. Se flere artikler og følg med på
KPNET.DK – NYHEDER HVOR DER KÆMPES – eller på FACEBOOK
Udgives af APK – Arbejderpartiet Kommunisterne