Bybuschaufførerne i Århus sagde mandag et rungende nej (256 mod 7) til en ny lokalaftale med modursvagtplaner og kuk i timeplanen. To fridage er f.eks. ikke længere 48 timer.
Afstemningsresultatet er udtryk for dyb mistillid til forhandlingsledelsen og Århus Sporveje.
Det var en bekræftelse af mange århusianske buschaufførers bange anelser, da de i foråret efter en længere konflikt besluttede at normalisere busdriften på grundlag af lovning om reelle forhandlinger.
Efter flere strejkedage i foråret blev forhandlingerne med Århus Sporveje overtaget af kommunernes landsforening og Forbundet FOA.
Direktøren for Århus Sporveje Torben Højer og den radikale Rådmand Peter Thygesen vil ikke frivilligt give mere, eller ansætte det antal chauffører der er brug for.
De smøler frem til at der sker en udlicitering når det Regionale Trafikselskab skal overtage driften den 1. januar 2007 og håber at så mange funktionærer som muligt er presset til at holde op inden da.
Strategien for kommunen er klar, da den mere eller mindre i forbindelse med den nye regionsstruktur er pålagt at udlicitere busdriften. For Århus Sporveje og direktør Torben Høyer er det ligeså klart, at deres interesser er, at overleve ved at vinde licitationen på bekostning af chaufførernes løn og arbejdsforhold. For chaufførerne er det endnu mere klart, at deres interesser er at insistere på og kæmpe for deres forhold minimum bliver bevaret.
Læs også tidligere artikler:
Århus Sporveje forhaler løsning
Buschaufførerne i Århus fortjener maksimal støtte
Netavisen 26. september 2006
Dette er en artikel fra KPnet. Se flere artikler og følg med på
KPNET.DK – NYHEDER HVOR DER KÆMPES – eller på FACEBOOK
Udgives af APK – Arbejderpartiet Kommunisterne