EU-godkendt busmonopol

EU-kommissionen har godkendt statens salg af landets største busselskab Combus til det engelske Arriva. Dermed afslører EU-kommissionen, at det ifølge EU-regler er fuldt lovligt for den danske stat at overføre 500 mio. skattekroner i såkaldt statsstøtte til handlen. Pengene skal blot gå til et privat EU-monopol.
Fra næste uge overtager Arriva Combus A/S med ca. 1100 busser og 3000 ansatte for 100 kr. Oveni handlen skyder staten 200 mio. kr. ind i selskabet til Arriva. I maj 1999 overførte staten 300 mio. kr. Chauffører og passagerer har betalt en høj pris for at gøre Combus klar til handlen.

EU-kommissionen henviser i sin afgørelse til reglerne i EU-traktaten om støtte til offentlig transport for to tredjedele af millionbeløbet. De resterende millioner dækkes ind under henvisning til reglerne om støtte til et selskab, der er i vanskeligheder.

Som led i salgsaftalen videresælger Arriva allerede fra maj i år dele af Combus til det fransk ejede Connex. Tilsammen vil de to udenlandske busmonopoler sidde på 69 % af det danske busmarked.
Arriva ejer i forvejen Unibus og Bus Danmark.

Allerede for 2 år siden besluttede Folketinget, at der ikke skulle kunne lægges loft over monopolernes markedsandele af det danske marked. For fremtiden skal beslutninger for forbedringer af den kollektive busdrift i landet tages i direktionslokalerne hos udenlandske koncerner.

Netavisen 29. marts 2001


Dette er en artikel fra KPnet. Se flere artikler og følg med på
KPNET.DK – NYHEDER HVOR DER KÆMPES – eller på FACEBOOK
Udgives af APK – Arbejderpartiet Kommunisterne

Ingen resultater