Hvem betaler for havne og motorveje

Gode argumenter om natur og herlighedsværdi, har aldrig bremset monopolkapitalen. Gode argumenter driver i det hele taget ikke udviklingen under kapitalismen, det gør klassekampen. Det bør stå klart efter at politikerne i Aarhus gav fuckfingeren til tusindvis af indsigelser og de 600 deltagere i en konference mod udbygningen af den nye yderhavn. Når borgerskabet siger hop, så står byrådet ikke vagt om demokratiet, men spørger hvor højt.

Rådhushallen i Aarhus var tirsdag fyldt af kritikere og protest over den planlagte kæmpestore og indgribende havneudvidelse. Udover at smadre miljø og herlighedsværdier – en stor del af bugten skal efter planen fyldes op! – ligger der også militære og krigsstrategiske grunde bag. Havnen skal kunne modtage NATO-tropper og våben

At havneudvidelsen vil øge CO2-udledninger, og forurening i takt med øget transport er indiskutabelt. Det helt store spørgsmål ingen vil tale om er: hvem skal betale? For havneudvidelser og gigantiske motorvejsprojektor tværs gennem byen er ikke gratis. Sagen er, at når der skal findes mia. til infrastruktur bliver regningen i sidste ende altid sendt til arbejderklassen i form af nedskæringer på offentlig velfærd.

En del af finansieringen til den første havneudvidelse kom dog også fra salg af byggegrunde på den gamle containerterminal. Århus Ø, som den nye bydel kaldes, har på tydeligt demonstreret at ikke kun infrastruktur, men også kapitalismens byudvikling, alene et økonomisk spørgsmål. At påstå andet er at stikke blår i øjnene på sig selv og forplumre virkeligheden.

For kapitalen handler det om at bygge så dyrt, tæt og så højt som muligt. Udsigten skal sælges, og dem der ikke har råd, kan så glo ind i væggen af fjerde karré og deles om parkeringspladsen ved Netto. Intet nyt under solen. Skal kampen vindes for en demokratisk adgang til frirum og natur i slagsmål med byggematadorer, handler det om klassekampens stilling.

Der er en grund til at Århus, sammen med mange andre byer, aktivt har smidt fattige og arbejderfamilier ud af byen. De er dårlige for spekulationsforretningen: de protesterer og optager plads. Arbejderne og deres fagforeninger, beværtninger, medborgerhuse og byggelegepladser er en tårn i øjet på pengemændene. Man har brug for arbejdskraften, men arbejderne, dem gider man sgu ikke at høre eller se på.

Det økonomiske argument om indtægter og arbejdspladser som følge af industrihavnen er også fup og fidus. Den nye yderhavn handler om import, det er ikke af hensyn til eksportindustrien i Østjylland. Selve byggeriet bliver 100 procent sikkert udført af underbetalte migrantarbejdere, ligesom alle andre større anlægsprojekter. Og når den står klar om 20 år vil den være fuldautomatiseret. De fleste ansatte vil være truckere og pakhusarbejdere, og de vil ikke have råd til at bo inde i byen, og de gider heller ikke, der er intet liv tilbage.

Havnen vil være totalt lukket område, og som vi har set kan regeringen med et øjebliks varsel beslutte at omdanne det hele til militært opmarchområde, og plastre havnen til med livsfarlige eksplosiver og krigsudstyr. De vil gøre havnen til skueplads for imperialismens krige om verdensherredømme, og er ligeglade med om det tager hele byen med i faldet.

Handling er vejen. Bliver de gode argumenter mod havneudvidelsen ikke fulgt op med demonstrationer der markant får sagt fra, står vejen åben for planen om en voldsom udbygning af Århus Havn, med egen nedgravet motorvej tværs gennem byen, og planer om motorvejsbro til Sjælland tværs over Samsø. Det er den plan som containermastodonterne, NATO-generalerne og en stribe socialdemokratiske borgmestre har vedtaget, bag lukkede døre, og som de nu banker igennem byrådet.

Se pressedækning

Læs også

Ingen amerikanske tropper og våben gennem Århus Havn!


Dette er en artikel fra KPnet. Se flere artikler og følg med på
KPNET.DK – NYHEDER HVOR DER KÆMPES – eller på FACEBOOK
Udgives af APK – Arbejderpartiet Kommunisterne