Nej tak til Kattegatforbindelsen! Der findes ingen klimavenlige motorveje

I denne weekend slutter endnu et klimatopmøde uden nogen løsning på den globale opvarmning. De imperialistiske lande står i vejen, og skinhellige og hykleriske lande som Danmark er med til at mudre billedet med alt for meget sniksnak og tomme løfter. En aktuel kamp for klimaet føres lige nu: Stop for gennemførelsen Kattegatforbindelsen med ny bro og motorvej gennem Danmark til fremme af privatbilismen og med en kæmpe CO2-udledning under byggeriet.

Billede: Stop motorvej over Samsø

Det er i den konkrete politik at man kan se at Klimaministeriet blot er til pynt, for i praksis vil det danske Folketing fortsat bruge milliarder på udbygning af motorveje, mens der skæres ned på kollektive løsninger. Der findes ikke klimavenlige motorveje, uanset hvordan man regner på udviklingen, det er en af konklusionerne i grønbogen
der er udgivet af 4 grupper af bromodstandere

FNs klimatopmøder er efter tre årtier endnu ikke enige om hvordan man skal måle CO2-udledning. Det er i praksis op til landene selv at bestemme. Det betyder, at hele systemet for rapportering af landenes reelle CO2-regnskab er fyldt med alle mulige slags skønmalerier. F.eks. tæller nogle af deres gamle skove med som CO2-optagende, som om det var nyplantede træer der stadig vokser. Og flyselskaber kalder sig CO2-neutrale, hvis de kan vise de har købt et stykke skov der ellers skulle være fældet. De konkrete udledninger har det med at forsvinde i den slags hokuspokus.

FNs retningslinjer kræver heller ikke data fra målinger af de helt konkrete koncentrationer i luften over byerne, eller udledninger fra skorstenen ved industrianlæg. Der er heller ikke systematiske målinger af CO2 koncentration atmosfærens højere lag, fra satellit eller fly.

I retningslinjerne anmodes hvert land derimod om at kvantificere niveauet for en bestemt aktivitet. Derefter formerer landene disse enheder med en “emissionsfaktor” – et skøn over, hvor meget gas hver aktivitet producerer – for at bestemme en samlet for alt fra bøvsende køer til udstødningsemissioner. Der er i praksis ingen videnskabelig kontrol, landene kan basere deres klimaregnestykker på fri fantasi, hvis de vil. Eller som Danmark bare undlade at opregne de reelle udledninger fra transport, anlæg og byggerier.

Der findes ikke klimavenlige motorveje

Stål, beton, og asfalt er nogle af de primære ingredienser i de store infrastruktur byggerier. Derfor betyder byggeriet af nye motorveje et gigantisk forbrug af CO2 i materialer og anlægsfase, allerede inden at de bliver taget i brug. Forbrug og slid af de titusindvis af lastbiler med materialer og alle mulige entreprenørmaskiner skal ligges oveni.

Det værste CO2 regnskab har byggerier af motorvejsbroer, inkl. tilslutningsmotorveje. Det regnskab bliver kun værre når man medregner hvor meget de anlæg fylder, altså hvor mange kvadratkilometer natur der forsvinder for at gøre plads til asfalt. Men først og fremmest skal man se på at der bruges enorme økonomiske og menneskelige ressourcer på at bygge disse anlæg, i stedet for at investere i kollektiv trafik og den offentlige velfærd, som der er et skrigende behov for.

De samlede analyser som der udarbejdes af Vejdirektoratet har meget sjældent anlægsfasen med. Har handler alt om de snævre økonomiske udsigter, og trafikprognoser der som regel også er fri fantasi. Det er store monopoler der hele tiden presser på for flere og bredere motorveje, og for dem er tid lig med penge, og en time sparet i lastbil fra Århus Containerhavn til hovedstaden handler om profit. Derfor medregnes klimabelastning af byggeriet af transportvejen ikke, og der tænkes slet ikke på hvad man ellers kunne få udrettet for de penge.

Fremtiden for transport er ikke motorveje fyldt med lastbiler og privatbilisme, langt det meste pendlertrafik kan afløses af digitale løsninger, og godstransport hører til på jernbanen.

Læs mere om klimakampen
APKs 9. kongres: Kampen for at stoppe klimaforandringer er en kamp mod imperialismen

Læs argumenterne mod Kattegat forbindelsen i den nye grønbog

Grupper og hjemmesider mod broen

KATTEGATFORBINDELSE – NEJ TAK

ØSTJYDER MOD KATTEGATFORBINDELSEN

STOP MOTORVEJ OVER SAMSØ

NEJ til motorvej på Røsnæs


Dette er en artikel fra KPnet. Se flere artikler og følg med på
KPNET.DK – NYHEDER HVOR DER KÆMPES – eller på FACEBOOK
Udgives af APK – Arbejderpartiet Kommunisterne