EU’s lovforslag om et fælles EU Corona-vaccinepas rejser en række alvorlige problemstillinger og besvarer få. Det er ikke et moralsk spørgsmål om, at det giver fordele for nogle, der så vil kunne rejse og ikke til andre. Problemet er, at det indskrænker rettigheder for en del af befolkningerne i EU. Det sker med en overstatslig lov uden udløbsdato, for hvornår frihedsrettighederne vil blive givet tilbage igen.
Af Dorte Grenaa, APK
– indlæg i APK’s kongresdebat 2021
Der er ganske normal praksis, at forskellige lande indfører særlige krav om vacciner inden indrejse i forsøg på at holde smitsomme epidemier ude. Det kunne hvert land i EU fortsat gøre uden fælles pas. Der er intet i vejen for, at man fortsat kunne vise negative Coronatest ved grænseindgange, for at forsøge at stoppe smitte.
Det EU nu gør med Coronapasset er, at de går ind og dikterer for alle medlemslande, at deres befolkning skal deles i to grupper. En gruppe der med vaccine får deres grundlovssikrede rettigheder tilbage. Og en gruppe uden vaccine, hvor frihedsrettighederne sættes ud af kraft, indtil der igen indtræder en ikke nærmere fastlagt ”normalitet”, som det hedder.
Så kan man jo bare blive vaccineret, hvis det er det der skal til, vil nogen sige. Men det er ikke spørgsmålet om man vil eller ej, lovforslaget drejer sig om. Ikke alle kan tåle vaccine, ikke alle i alle lande i EU har mulighed at få vaccine. Der er flere faktorer der gør, at det ikke bare handler om hvad den enkelte vil eller ikke vil.
Og hvorfor skal EU blande sig i dansk lovgivning med en overstatslig lov, der ovenikøbet sætter frihedsrettigheder ud af kraft for en del af befolkningen. Hvorfor lusker politikere med, at det var oppe på EU’s topmøde i sidste uge? Hvorfor er statsministerens kommentar bare ”Det er jo den vej det går, hvis vi skal sikre at kunne rejse frit fremover” uden nogen form for offentlig debat.
Det er for at arbejdskraften skal kunne bevæge sig og rejse frit, siger EU’s statsledere. Det er jo et kernespørgsmål i EU. Det har de så kunnet hele tiden med fremvisning af test ved f.eks. den danske grænse. Og migrantarbejderne står jo ikke ligefrem forrest i vaccinekøen i de lande de kommer fra. Så det holder ikke.
Det er for turismens skyld. Så der kan åbnes op og den kan komme i gang og vi kan rejse rundt på ferie igen, siger EU-statslederne. Hvis det kræver et vaccinepas, hvorfor er det så, at lande kan begynde at åbne op uden vaccinekrav.
Som opfølgning på EU’s topmøde i sidste uge meddelte EU-kommissionsformanden Ursula von der Leyen d. 1. marts, at EU-kommissionen vil præsentere sit lovudspil til ”et grønt digitalt pas”. Det ville heller ikke lyde helt så godt, hvis EU kaldte det ”lov om indskrænkning af rettigheder, for en del af befolkningen i EU’s medlemslande”.
EU har i den grad brugt Corona-krisen til styrke færdiggørelsen af den overnationale føderale stat. EU-coronapasset er sidste skud på stammen. Det er blevet normal praksis, at danske EU-tilhænger-regeringer og -folketingspartier fuldstændig tilsidesætter spørgsmålet om dansk suverænitet og national selvbestemmelse, og resultaterne af de danske folkeafstemninger i EU-spørgsmål.
Her er en grund til at rejse EU-modstand principielt og konkret mod lovforslaget om et fælles EU-coronapas. Og afsløre at EU-kommissionen og EU’s statsledere forsøger at udnytte corona-krise og befolkningernes frygt for smitte til at styrke EU’s centrale opbygning.
Dette er en artikel fra KPnet. Se flere artikler og følg med på
KPNET.DK – NYHEDER HVOR DER KÆMPES – eller på FACEBOOK
Udgives af APK – Arbejderpartiet Kommunisterne