Fyringer efter krisetegn i tysk autobranche

Ansatte ved den tyske reservedels virksomhed MAHLE på gaden, i protest mod at op 600 vil miste deres arbejde, efter en global nedgang i salg af biler. Den tyske bilindustri er blandt verdens største når man regner underleverandørerne med.

 

Den tyske bilindustri er meget mere end Volkswagen og BMW, der findes en mængde underleverandører der også producere komponenter til alle mulige andre bilmærker i hele verden. Tyske virksomheder som Bosch, Continental, ZF Group, MAHLE, BASF, Hella GmbH. m.fl. er blandt de største i hele verden, i en billion industri, med mange hundrede tusinde ansatte.

I maj varslede MAHLE at de blev nødt til at omlægge en del af deres produktion, det betyder fyringer på fabrikkerne i Stuttgart og der blev samtidig annonceret planer om at lukke fabrikken i Öhringen.

Det sker efter at salget i 2018 til de traditionelle kunder er stagneret og er nedadgående. Det kommer i første omgang til at ramme 600, uden garanti for fremtiden for de resterende.

Meldingen fik i sidste uge ansatte til at stille sig udenfor hovedkontoret i silende regn, mens bestyrelsen i koncernen holdt møde. Det havde skabt ekstra usikkerhed og vrede, at den snart 100 år gamle virksomhed havde talt med pressen om reduktionen, uden at de ansatte viste noget, eller havde været med i forhandling.
Kravene fra arbejderne til virksomheden var bl.a. at MAHLE skal være med til at bevare tyske arbejdspladser, og sikre de ansatte.

Årsagen til det faldene salg på det traditionelle marked bilmarked, er en tendens til afmatning i den globale økonomi, kombineret bl.a. tyske dieselgate skandale, men også øget konkurrence i luksusbil segmentet fra elektriske biler, og ikke mindst en voksende konkurrence fra den kinesiske bilindustri.

Tysk kapital har sovet i timen

I Tyskland ses de elektriske biler som en bombe under hele den del af autobranchen der producere reservedele. Det handler ikke alene om de mange dele der produceres alene til forbrændingsmotorer, men der er et mindre slid på gear og bremser og el biler er i det hele taget meget simplere opbygget med færre bevægelige dele der kan gå i stykker.

Den tyske fagforening IG Metall, indkaldte i juni til en FairWandel-Kundgebung dag. Hvor 50.000 demonstrerede med krav om at omstillingen til vedvarende energi skal forbindes med at sikre nye jobs. Deres krav er især rettet mod de store tyske virksomheder og regeringen. IG Metall skrev bl.a. at klimakampen må forbindes med kampen for en retfærdig verden, for jobs og uddannelse. Der er ingen fremtid i kun at lukke arbejdspladser, uret tikker, omstilling kommer ikke uden massive investeringer.

Men kapitalisterne investerer ikke i en transformation væk fra de fossile brændsler, fordi det vil være i konkurrence med deres eksisterende monopoler, i stedet bruger de kræfterne på at bekæmpe forandringer. Derfor er Tyskland faldet bagud i forhold til konkurrenterne.

Arbeit Zukunft supplere derfor også kravene fra IG Metall, med bl.a. at kræve lavere arbejdstid og en 30 timers arbejdsuge. Helt centrale krav i den politiske kamp for at sikre en fremtid hvor alle kommer med.


Dette er en artikel fra KPnet.
Se flere artikler og følg med på

KPNET.DK – NYHEDER HVOR DER KÆMPES
– eller på FACEBOOK
Udgives af APK – Arbejderpartiet Kommunisterne