Tidstyranniet – Oktober Radio

Udsendelsen 18. maj 2019

Onsdag den 15. maj var der en paneldebat i EU-parlamentet mellem formandskandidaterne til den kommende kommission. Det er de store grupper i det eksisterende EU-parlament der har været med til at indstille kandidaterne. Margrethe Vestager, der er kommissær fra Danmark stiller op og støttes af Alliancen af Liberale i det afgående EU-parlament.

Magtspillet om hvem der skal være den næste formand for kommissionen – en rolle der svarer nogenlunde til at være regeringsleder – handler i virkeligheden slet ikke om hvilken politik der skal føres, den udstikkes af de store medlemslande med Tyskland i spidsen, og af de større industrier og finanskapitalen. Derfor er politiske debatter mellem kandidaterne blot en del af det teater, der skal give EU-staten en demokratisk fernis. Ikke mange blev dog fanget af forestillingen.

Et af de mere konkrete forslag som Margrethe Vestagers kom med i hendes taletid, var at EU skal etablere højhastighedstog, der kan konkurrere med flytrafik mellem hovedstæderne i medlemslandene.

Bortset fra det komiske i at nutidens danske politikere gør sig kloge på jernbanetrafik – da det helt åbenlyst ikke er noget de har været heldige med, man behøver blot at nævne IC4 og signalproblemer, og udliciterings skandalerne – så er der grund til at være kritisk overfor talen om højhastighedstog.

Trafik på skinner er smart og et gode hvis togene køre med nogenlunde samme hastighed. Ellers skal hver tog have egne skinner, da de jo kun kan overhale hinanden hvor der er sidespor. Når der tales om højhastighedstog kan man blot se på Helle Thorning-regeringens store togplan, der indeholdt en-times drift mellem Odense og Århus. Det betød at skinnerne ikke længere kunne følge landskabet, det krævede nye broer og store udgravninger til helt nye linjeføringer.

Et højhastighedstog mellem storbyer stopper kun ved de største byer og springer alle de eksisterende forbindelser i landet over. Derfor er et højhastighedstog meget dyrt at etablere, og det vil tage meget lang tid at bygge, og relativt dyrt at rejse med.

Man kan regne på det antal passagerer som forskellige typer af befordringsmiddel kan transportere, på mange forskellige måder. Tog er en af de bedste måder, hvis man ser på hvor mange der kan være i et enkelt tog, og det er også den bedste transportform hvis man regner på energi pr. passager.

Men regnestykket bliver også nødt til at se på hvor meget plads i landskabet som infrastrukturen vil optage, og hvor dyrt det er at etablere. Og der er højhastighedstog ikke meget bedre end motorveje og flytrafik.
Flytrafik kan i fremtiden, ligesom tog, drives elektrisk, derfor er argumentet om en klimagevinst kun rigtig, hvis man ser på nutidens transportformer.

Der er i stedet brug for at kigge på hele den bagvedliggende ide om, at alt skal gå hurtigere og hurtigere, det ville være meget bedre og billigere at udbygge med tog der kører i et tempo så det kan benytte de eksisterende skinner og stationer. Tog som det gamle IC3 der nemt kan kobles sammen, hvilket giver flere direkte forbindelser, uden skift og forsinkelser, med plads til cykler og med sovepladser og fred til at nyde en god bog.

Men det er ikke kun i trafikpolitik at alt handler om tempo, kapitalismen motto er: Tid er penge.
Alt skal gå hurtigere og hurtigere, og selvom det kun tager en time at flyve til Bruxelles, er der meget langt fra beslutningerne der tages i EU- kommissionen, til arbejderklassens hverdag.
Der er et usynligt glasloft mellem dem der tager beslutninger og ansatte der gang på gang oplever at de ikke kan nå at udføre opgaverne på en ordentlig måde.

Det eneste opråb som borgerskabet forstår er når arbejdet bringes til standsning. Strejken er våbnet der får maskiner og motorer til at forstumme og giver ro til at tænke over hvad det egentlig er, der er galt med samfundet.

Vi spiller en aktuel sang fra Christiania pladen med Lone Kellerman. Nu skulle huse der var gode nok rives ned…
Bevar Christiania

LYT TIL UDSENDELSEN HER


Dette er en artikel fra KPnet.
Se flere artikler og følg med på

KPNET.DK – NYHEDER HVOR DER KÆMPES
– eller på FACEBOOK
Udgives af APK – Arbejderpartiet Kommunisterne