Politiet sigter Uber chauffører: Modelvirksomhed i EU

uber

Pirat-taxa firmaet Uber er udråbt af EU kommissionen som modelvirksom for fornyelse af det indre marked.

Københavns politi rejser nu sigtelse mod 3 chaufører hos Uber for ulovlig taxakørsel. Uber opfordrer chauførerne til bare at kører videre. Vi står bag jer og bag os står stærke kræfter.

En politi anmeldelse mod Uber har ligget på politiets og justistministerens bord i over 11 måneder og er blevet syltet, fordi man afventede EU-domstolen dom omkring Uber.

Modellen repræsenterer de mest ekstreme arbejdsvilkår pakket ind i moderne avanceret teknologi som forbrugervenlig grøn deleordning.

Kort fortalt går modellen ud på, at Uber tilbyder en app, hvor brugerne kan tilkalde en Uber-bil.

App’en beregner turens pris og opkræver beløbet. Efter Uber har taget deres betaling og profit, sendes et restbeløb til chaufføren. Chaufførerne er privatpersoner, der kører i deres egne biler. De har hverken licens eller taxakørekort. Ligesom en række andre regler i forhold til skat og forsikringer overtrædes.

EU-kommissionen kalder det ”innovative forretningsmodeller” eller ”deletjeneste. Det er arbejde uden rettigheder. Man er officielt ikke ansat, man ”byder ind med en tjenesteydelse”. Det er helt uden overenskomst. Der er ingen sygedagpenge, dagpenge, pension, arbejdsskadeforsikring. Ingen arbejds- eller sociale rettigheder. Ingen arbejdsmiljøregler eller andet konkurrenceforstyrrende.

Det er en sand arbejdsgiver lækkerbisken.

Meget sigende er kapitalen bag Uber kapitalfonde som Goldman Sachs, som Corydon (S) bl.a. forærede Dong til. Firmaet optræder i 67 lande, trods retssager og faglige protester i en række lande.

EU-Kommissionen slår fast i sin køreplan for udviklingen af EU’s indre marked, at det fremover skal sikres, at nationale love og regler ikke bremser nye virksomhedsmodeller som f.eks. taxatjenesten Uber. Køreplanen fra EU-Kommissionen blev fremlagt i al ubemærkethed af arbejdsgiverregeringen og dens støtter d. 28.oktober i år under EU valgkampen.

Søren Pind sylter politi anmeldelse

Samme dag som det amerikanske taxafirma Uber startede sin piratkørsel herhjemme i november 2014 politianmeldte Trafikstyrelsen firmaet til politiet for overtrædelse af dansk lovgivning. Det har dog ikke stoppet Uber, der et år efter kører med ca. 1.500 chauffører, ifølge deres egne tal. Uber opererer i over 60 lande og er blevet forbudt i lande som Tyskland, Frankrig og Belgien.

I Danmark har politiet i over 11 måneder ikke kunnet besluttet, hvorvidt de overhovedet vil politianmelde Uber for overtrædelser af dansk lovgivning. For få uger siden meddelte landets justitsminister Søren Pind i et svar til Folketingets transportudvalg, at man overvejede de EU-retslige konsekvenser og udfaldet af EU-domstolen, før politiet evt. ville foretage anmeldelse.

Og i dyb respekt for EU’s indre markeds retspolitik, der står over den danske, har magthavere så valgt ikke at politianmelde piratfirmaet – men chauffører.

Lovligheden af Ubers forretningsmetoder i EU er indbragt af en spansk domstol for EU domstolen. Det forventes at EU-domstolen, der dømmer for at forsvare det nyliberalistiske indre marked, vil dømme til fordel for Uber og dets metoder, så de kan bevæge sig frit i alle EU-lande. Ikke mindst efter at EU kommissionen har fremlagt sin køreplan for udvidelsen af det indre marked, hvor lige præcist Uber gøres til en modelvirksomhed for det nye vækstområde – deleøkonomien. Meget sigende står EU’s indre marked over retssikkerheden i EU.

Dette er en sag hvor de faglige organisationer burde kende deres besøgelsestid og udvikle en fælles kamp og solidaritet mod denne udvikling.

Læs også
Udvidelse af EU’s indre marked: Arbejdsgivernes fripas til social dumping