Lavpris og flysikkerhed: Er nye regler ren hovsa?

At konkurrencen i luften mellem flyselskaberne fører til ringere flysikkerhed har længe stået klart. Lavprisselskaber som Ryanair fører an i et ræs mod bunden ved at presse personalet til det yderste og gennem brutal løndumping.  Lavprisselskabet Germanwings lagde et gammel fly til katastrofen i de franske alper, hvor en yngre styrmand siges med vilje at have taget 149 andre med sig i døden.

 

Forklaringen om at katastrofen skyldes menneskeligt svigt kommer helt tilpas for flybranchen, som er pionerer for EU’s generelle mål om løndumping. Det betyder at den brutale konkurrencekamp i flybranchen og den grove udnyttelse af piloter og kabinepersonale kan forbigås.

Samtidig har en hel række flyselskaber bestemt, at der altid skal være to i cockpittet, også når en af piloterne skal lette sig.

Og så er det hele vel i orden igen?

Det er det ikke, siger de danske piloters formand Aksel Lytzen. Øget sikkerhed hænger sammen med at piloters arbejdsvilkår er under pres.

Aksel Lytzen repræsenterer mere end 1.300 erhvervspiloter,  og han har svært ved at se, hvorfor der er brug for de nye retningslinjer. Til DR siger han:

– Det virker som en hovsa-løsning, så man kan sige til offentligheden og passagererne, at der er strammet op efter flystyrtet. Jeg har svært ved at se, hvad de nye retningslinjer skulle gøre godt for. Der er andre steder, man bør sætte ind, hvis man ønsker at styrke sikkerheden om bord.

Se
Pilotformand: Nye cockpit-regler virker som hovsa-løsning

Tyske piloter kan  fortælle om massive problemer med arbejdsmiljøet i en stadig mere stresset arbejdsdag.

Det kombineret med en fortielse og benægtelse af problemerne fra luftfartsindustrien, samt en angst for at blive fyret, betyder, at flere ikke sygemelder sig.

Man  klarer arbejdet med spiritus eller stoffer i blodet og forsøge at skjule udbrændthed og stress fra ledelsen.

Se

Psychische Krankheiten bei Piloten: Verdrängen, verleugnen, verschweigen
Spiegel Online

En 28-årig pilots mentale tilstand er blot en lille del af årsagsforklaringen. Så længe konkurrenceræset nedad fortsætter, vil også sikkerheden og flyene ryge ned.

Se

Piloter vil have revideret sikkerhedsregler
Information

Se også

Ryanair: Rå markedskapitalisme?
Af 3F Ungdom, Netavisen 11. februar 2015

28. marts 2015


Dette er en artikel fra KPnet. Se flere artikler og følg med på
KPNET.DK – NYHEDER HVOR DER KÆMPES – eller på FACEBOOK
Udgives af APK – Arbejderpartiet Kommunisterne

Ingen resultater