Markant utilfredshed med OK-forligene

Fagbevægelsens topforhandlere har med deres massive anbefaling af overenskomstresultaterne bragt sig på kollisionskurs med mange af landets større arbejdspladser.

Der er generelt set utilfredshed med periodens længde på tre år, hvor kravet var et maksimalt en to-årig periode. Desuden er kravene til lærlingesatserne og 110 kr. i mindsteløn blevet reduceret til stort set ingenting.

Skifteholdsarbejdernes krav om en arbejdstidsnedsættelse til 30 timers arbejdsuge er blevet totalt ignoreret. Det sidste har skabt harme på stort set alle landets dominerende skifteholdsarbejdspladser. Den største af alle – Københavns Lufthavn – er harmdirrende i deres kritik:

“Repræsentanter for de ansatte i Københavns Lufthavn kan kun anbefale kollegerne at stemme nej til det forlig, som er indgået på industriens område.
Vi ser hver dag, hvor store konsekvenser det har for kollegaerne at arbejde på disse skæve tider.
Både socialt med fx børnepasningsproblemer og helbredsmæssigt med bl.a. blodpropper, mavebesvær og søvnproblemer. Denne overenskomst opfylder ingen af de krav, vi har fået fra kollegaerne, ligesom den sidste overenskomst i 1998 heller ikke gav noget til skifteholdsarbejderne.”

Tillidsrepræsentanterne underkender ikke, at der er sket små justeringer på enkelte felter, men de understreger, at for det første er kravene ikke tilnærmelsesvist indfriet, og for det andet har arbejdsgiverne fået i både pose og sæk:
“Set i forhold til, hvad Dansk Industri har fået, løber det os koldt ned ad ryggen.
En 3 årig overenskomstperiode, en yderligere knægtelse af retten til at protestere mod arbejdsgiverne og øget fleksibilitet i tilrettelæggelsen af arbejdet er bare nogle af de problemer, vi kommer til at slås med i den kommende overenskomstperiode.
Tidligere stemte vi kun om vores egen overenskomst. Sådan bliver det IKKE denne gang. Alt er samlet i én afstemning.
Alt dette samt Dansk Industris udmelding i Børsen om, at de ikke fik alt, hvad de kom efter, gør, at Lufthavnsudvalget kun kan anbefale vores kollegaer, at stemme NEJ til overenskomstresultatet.”

Københavns Lufthavn er kun én blandt mange større virksomheder, hvor tillidsrepræsentanterne anbefaler et NEJ.
Situationen kræver, at kampagnen koordineres og aktiviteter sættes bag. Her kunne og burde det i efteråret nedsatte landsdækkende tillidsmandsinitiativ “OK 2004” spille en afgørende rolle. Initiativet har da også meldt ud, at det anbefaler et NEJ, men det halter med en samlet kampagne, materialer og forslag til samlede aktiviteter. På disse punkter ligger initiativet totalt dødt. Det samme gælder for initiativet “Fagligt Ansvar”.

Fra starten har “OK 2004” lovet forhandlerne fuld opbakning, hvilket naturligt nok har bragt dem i deres nuværende klemme.

Situationen er således meget parallel med optakten til storkonflikten i 1998, hvor forkastelsen af resultatet kom bag på de samme kræfter, der efterfølgende ikke tog de nødvendige skridt for at koordinere kræfterne i en udløsning af væsentlige fælles aktiviteter.
Med denne lærdom for øje ser det ud til, at initiativet er spillet i hænderne på de kampvillige tillidsrepræsentanter og arbejdspladser.

Se også
Overenskomsterne skåret over samme læst
Kommunistisk Politik 5, 2004

APKs OK-udtalelse:
Vælt forliget – Stem NEJ til OK -04!
Kommunistisk Politik 4, 2004

OK04-forliget i industrien:
Lige i forlængelse af regeringens politik

Kommunistisk Politik 4, 2004

Lufthavnsudvalget anbefaler nej til industriforlig
Netavisen 18.02.2004

Netavisen 25. februar 2004


Dette er en artikel fra KPnet. Se flere artikler og følg med på
KPNET.DK – NYHEDER HVOR DER KÆMPES – eller på FACEBOOK
Udgives af APK – Arbejderpartiet Kommunisterne

Ingen resultater