Danske skibe skal være dødsfælder

De mindre danske rederier skal specialisere sig i våbentransport og transport af atomaffald, foreslår Søfartsstyrelsen under Erhvervsministeriet.
Hvorfor danske skibe og søfolk overhovedet skal inddrages eksporten af dødsensfarlige våben eller transport af giftigt atomaffald? Jo, lyder det fra Søfartsstyrelsen, for at hjælpe et dansk erhverv, som er hårdt presset af den internationale konkurrence. De danske rederier kan kun overleve økonomisk ved at specialisere i sejlads med de dødsensfarlige produkter . . .

Samtidig har regeringen afvist at forbyde danske våbentransporter til krigsførende lande og konfliktområder.
Enhedslisten har fremsat forslag herom som reaktion på, at rederiet T&C i Svendborg havde ladet et af sine skibe sejle 20 kampvogne fra Polen til Sudan, der ellers er ramt af våbenembargo. Skibet sank under mystiske omstændigheder i Middelhavet.

Som følge af den teknologiske udvikling indenfor våbenproduktionen er der ifølge regeringen brug for en omfattende gennemgang og vurdering af reglerne for transport af våben på danske skibe. Det er nødvendigt for at afklare, hvilke produkter og transportmidler, der eventuelt skal være omfattet af en lov om forbud mod våbentransport, mener Elisabeth Arnold.
Til juni år 2002 vil en arbejdsgruppe have sine overvejelser færdig. I bedste fald, må det nok siges.
Dette fænomen hedder på godt gammelt dansk en syltekrukke.

Netavisen 22. maj 2001


Dette er en artikel fra KPnet. Se flere artikler og følg med på
KPNET.DK – NYHEDER HVOR DER KÆMPES – eller på FACEBOOK
Udgives af APK – Arbejderpartiet Kommunisterne

Ingen resultater