Dansk fregat sættes ind i krigsbrændpunkt til støtte for Israel – og Mærsk

Regeringen ønsker at sætte en dansk fregat – evt udstyret med amerikanske missiler – ind i Det røde Hav og Aden Bugten på opfordring fra USA, såvel som fra Mærsk. Angiveligt pga ”uprovokerede angreb mod den civile skibstrafik”. I realiteten er der også tale om en indgriben i et militært brændpunkt til forsvar for Israel, idet baggrunden for missionen er, at skibe med forbindelse til Israel angribes fra Yemen af Houthi militsen. Militsen har opfordret alle til at holde sig væk fra Det Røde Hav, så længe Israels angreb på palæstinenserne fortsætter.

Mærsk omdirigerede i første omgang deres skibe syd om Kap det Gode Håb, i stedet for gennem Suez Kanalen og Det Røde Hav, men krævede hurtigt militær beskyttelse, for undgå denne fordyrende rute.

Mærsk har tilsyneladende spillet en hovedrolle, ikke alene ifht regeringens beslutning, men også ifht hele den amerikansk ledte operation, som Mærsk profiterer på. På den baggrund har der også været pres på for at Danmark skulle yde mere end blot stabsofficerer til operationen, som det er sket hidtil.

D. 14. december erklærede Houtierne, at ville angribe alle skibe med forbindelse til Israel og i dagene omkring d. 15. december blev 3 skibe angrebet, her i blandt Mærsk Gibraltar.

Mærsk meddelte samme dag, at de omdirigerede deres skibe syd om Kap Det Gode Håb, inkl dem fra det Amerikanske datterselskab – Maersk Line, Limited og kom med denne opfordring:

“Dette problem kan ikke løses af den globale shippingindustri alene, og vi opfordrer det internationale samfund til at gå sammen om at finde en hurtig løsning for at bringe situationen under kontrol.”

En række andre af verdens store rederier fulgte i Mærks’ fodspor og omdirigerede også deres skibe.

Som ønsket af den globale shippingindustri, så gjort. D. 18. november lancerede USA’s forsvarsminister Lloyd Austin Operation Prosperity Guardian (Operation til beskyttelse af velstand). Koalitionen bag bestod på daværende tidspunkt af USA, Storbritannien, Bahrain, Canada, Frankrig, Italien, Holland, Norge, Seychellerne og Spanien. Senere er Grækenland og Australien samt 8 lande der ikke ønsker at blive offentligt nævnt kommet til. Danmark deltager med stabsofficerer, men har åbenbart ikke været officielt tilsluttet som nation.

Man må formode, at USA og amerikanske rederier har presset på for at Danmark skulle bidrage med mere. F.eks. kunne man læse denne kommentar hos det amerikanske netmedie Captain:

”Skal Operation Prosperity Guardian, som i høj grad støttes af den amerikanske flåde, yde eskortetjeneste til skibe under udenlandsk flag fra A.P. Møller-Mærsk, som er baseret i Danmark, og hvor mange af deres skibe er registreret i landet, men hvor Danmarks bidrag til operationen er en enkelt stabsofficer?”

De spørger også meget passende om, hvis velstand det er man skal beskytte. De tænker dog nok mest på de konkurrerende rederier. Mærsk har nemlig hurtigt genoptaget sejladsen gennem Suez Kanalen. Modsat en række andre rederier. Det er også værd at bemærke, at en del af Mærsks skibe sejler under amerikansk flag.

Man kan læse på twitter:

Operation Prosperity Guardian ekskorterede med succes to amerikansk-flagede skibe på MaerskLineLtd gennem Bab el-Mandeb. … Mærsk forbereder sig på at sejle omkring et dusin 8k +TEU containerskibe gennem regionen.”

I går, efter at regeringen havde offentliggjort deres planer skrev man fra USA:

”USCENTCOM glæder sig over den danske regerings meddelelse om at sende en fregat fra Den kongelige danske flåde for at støtte Operation Prosperity Guardian.”

At det endnu ikke er vedtaget i Folketinget, men først kommer på dagsordenen sidst i januar er tydeligvis kun en formsag.

Når regeringen vælger at sende en fregat til Operation Prosperity Guardian med det dobbelte formål, at støtte Israels krig mod palæstinenserne og dels at støtte Mærsks profit viser det hvor tæt disse ting er forbundet i udenrigspolitikken. Både skibstrafikken og krigene har profit til monopolerne som krumtap.

Der er intet rimeligt eller fornuftigt i at gå ind i en sådan militær koalition omkring et brændpunkt som Det Røde Hav. Problemerne skyldes en konflikt, som regeringerne og kapitalinteresser i USA, Israel, Danmark og de øvrige allierede selv har skabt og
skærper. Det er endnu en optrapning, der kombinerer opbakning til Israels folkemord og sikring af profit til de førende rederier.

 

 

 


Dette er en artikel fra KPnet. Se flere artikler og følg med på
KPNET.DK – NYHEDER HVOR DER KÆMPES – eller på FACEBOOK
Udgives af APK – Arbejderpartiet Kommunisterne

Ingen resultater