Polsk paramilitær gruppe sat til at bryde chaufførstrejke i Tyskland

40 lastbilchauffører der arbejder for Lukmaz, Agmaz og Imperia, gik ugen før påske i strejke, da de ikke havde fået udbetalt løn i 2 måneder. De fleste af chaufførerne er migrantarbejde fra Georgien og Usbekistan, der knokler i lange arbejdsdage på EUs motorveje for 85 euro om dagen. De strejkende parkerede deres lastbiler på motorvejsrastepladsen Gräfenhausen-West nær Frankfurt am Main, i Tyskland, og meddelte deres chef, at de ikke ville køre videre før de så deres løn. 7. april kom direktøren fra firmaet anstigende med et ”sikkerhedsfirma” dvs. et betalt tæskehold, og forsøgte at true de strejkende til at udlevere lastbilerne. Tysk politi greb ind og eskorterede tæskeholdet tilbage til Polen, men pengene mangler de strejkende fortsat.

En gruppe polske virksomheder der omfatter Luk Maz, Imperia sp.z.o.o., og Agmaz, har mere end 1000 lastbiler på vejene. Deres egne chauffører har nu afsløret dem som et forbryderisk firma, der ikke udbetaler løn og truer de ansatte til selv at betale for ting, der går i stykker på bilerne, og tilmed selv betale for ventetid. For to uger siden parkerede flere af chaufførerne deres lastbiler på rastepladser i protest mod manglende løn.

Langfredag troppede ejeren Lukasz Mazur op på en rasteplads langt inde i Tyskland med et 15-mands stort tæskehold klædt i paramilitært udstyr, et pansret køretøj og skudsikre veste, og forsøgte at tvinge de strejkende til at udlevere lastbilerne. Det endte dog med at politiet blev tilkaldt og sendte tæskeholdet retur til Polen.

Chaufførerne bliver ansat gennem særlige kontrakter, der gør dem til en form for selvstændige. Men de opererer gennem en slags servicekontrakt, der i praksis betyder, at de har en arbejdsgiver, der stiller et køretøj til rådighed og giver instrukser. Servicekontrakter er en slags honorarkontrakter, som de falske selvstændige chauffører ikke skal registrere en virksomhed for.

EU systemet med kontrakter betyder at virksomheden kan behandle de ansatte som selvstændige, der ikke er omfattet af overenskomster, faste arbejdstider, pensionsordninger, eller beskyttelse mod afskedigelse.

“Det faktum, at ejeren af speditionsfirmaet sender en paramilitær bøllegruppe inklusive pansrede køretøjer til Tyskland for at afslutte en protest fra lastbilchauffører med en krigstrussel, er en skandaløs proces,” sagde en tysk fagforenings repræsentant. Det skal have konsekvenser. Fagforeningerne vil fortsat stå ved chaufførernes side i fuld solidaritet og vil i samarbejde med en polsk specialist i arbejdsret gennemgå chaufførernes dokumente,r for at vurdere den juridiske situation.

Chaufførerne selv udtalte det, der ville være en ganske simpel løsning: Betal vores løn, og vi afleverer bilnøglerne og lastbilerne i en nøjagtig stand. At de i stedet tropper op på denne måde har tydeligt vist alle, hvilke banditter vi er oppe imod.

Det var et lille triumføjeblik, da Lukasz Mazur blev ført til en politibil i håndjern foran de klappende chauffører og midlertidigt anholdt. Men chaufførerne har stadig ikke har fået løn, og fortsætter kampen.


Dette er en artikel fra KPnet. Se flere artikler og følg med på
KPNET.DK – NYHEDER HVOR DER KÆMPES – eller på FACEBOOK
Udgives af APK – Arbejderpartiet Kommunisterne

Ingen resultater