NATO’s udenrigsministre mødes i Helsingborg, hvor de lægger planer for oprustning og imperialistisk krig. Det er det første store NATO-møde i Sverige. Netværket STOPPANATO.NU står bag en vigtig demonstration i Helsingborg d. 16. maj. De indkalder på dette grundlag. Stop NATO, vi nægter jeres militarisering – Velfærd, ikke våben – NATO ud af Sverige, Sverige ud af NATO!

STOP NATO!
Krigsalliancen NATO er den militære gren, der skal opretholde det nuværende system. Ledet af USA, Donald Trump og Mark Rutte.
Til denne krigsalliance sender Sverige nu milliarder af vores skattepenge. Penge, der tages fra velfærden, som politikerne har sat på økonomisk sultekur.
I maj afholder NATO et uformelt udenrigsministermøde i Helsingborg, og omverdenens øjne vil være rettet mod os, da det er det første store NATO-møde i Sverige.
I og med den uacceptable måde, hvorpå partierne i Sveriges Riksdag pressede os ind i krigsalliancen, tvinges vi nu også til at se på, når vores love ændres til fordel for NATO. Dette indebærer blandt andet nye formuleringer i den unikke lov om offentlighed og hemmeligholdelse, som ifølge Journalistforbundet vil gøre det sværere at granske NATO-samarbejdet.
Sverige har heller ikke stillet krav om forbud mod atomvåben på svensk jord. Krigspropagandaen og oprustningen er en trussel, der vil kunne mærkes i vores land, og miljøet vil lide alvorlig skade i generationer fremover.
Vi i netværket stoppanato.nu opfordrer alle organisationer og personer, der står op for antiimperialisme, antimilitarisme og fred, mod den overhængende trussel om brug af atomvåben, til at slutte sig til de kommende protester. Sammen viser vi verden, at vi står sammen for fred, solidaritet og folkeretten, og at NATO IKKE er velkommen i Helsingborg og Sverige.
Netværket stoppanato.nu har vedtaget følgende tre paroler:
- Stop NATO, vi nægter jeres militarisering
- Velfærd, ikke våben
- NATO ud af Sverige, Sverige ud af NATO
TID OG STED
Kl. 13.00: Samling på Furutorpsplatsen
KL. 14.00: Afgang fra Furutorpsplatsen
Afsluttende samling: Taler og musik, Stortorget ved Terasstrapporna
Se hjemmeside for stoppanato.nu
PRAKTISK FRA DANMARK
Fra København vil det være muligt at nå frem til demonstrationen med regionaltog kl. 10.22 til Helsingør og derfra med Sundbusserne (Færgevej 24), som lægger til lige foran Banegårdens hovedindgang (afgang hver halve time).Fra Helsingborg færgeterminal/Knutpunkten kan man gå til Furutorppladsen på ca 20 minutter eller tage bussen, afgang fra Knutpunkten (ankomst pladsen for færger og Sundbusser) med flere busser: Nr 2,4,6,7,8,9 ‘söderut mot Furutorpplatsen’.Betaling i bus: download Skånetrafik App for at betale.
Dette er en artikel fra KPnet. Se flere artikler og følg med på
KPNET.DK – NYHEDER HVOR DER KÆMPES – eller på FACEBOOK
Udgives af APK – Arbejderpartiet Kommunisterne




