Bilindustrien møder konkurrencen fra Kina med lukninger, masseafskedigelser og nye store fusioner. Arbejderne kæmper for deres job. En række strejker og protester finder sted i flere europæiske lande, især i Tyskland.
Af Revolusjon, Norge

Motoren i den tyske økonomi, bilindustrien, er i fuld krise. Hovedårsagen er, at VW, Mercedes-Benz osv. halter langt bagefter Kina i udviklingen af elbiler. Desuden er der mindre efterspørgsel efter europæiske biler på det enorme kinesiske marked. EU øger byrden gennem stadig strengere emissionskrav.
Arbejdspladser forsvinder
Volkswagen planlægger at lukke fabrikker i Tyskland og afskedige titusinder af medarbejdere. Noget lignende er aldrig sket i efterkrigstidens tyske »Wirtschaftwunder«. Ford fyrer også 4.000 medarbejdere i Belgien, Tyskland og Storbritannien inden 2027, mens Vauxhall lukker sin fabrik i Luton, Storbritannien, med 1.100 medarbejdere. Vauxhall er en del af Stellantis Group sammen med Fiat, Peugeot og Citroën. Mercedes-Benz kæmper med lignende problemer som VW. Overskuddet styrtdykkede med 64 procent i tredje kvartal sidste år. 20.000 arbejdspladser i koncernen er i fare. En undersøgelse fra bilproducenternes organisation VDA forudsiger, at 140.000 job i bilindustrien vil forsvinde inden 2035 alene i Tyskland.
Arbejderne kæmper for deres job. En række strejker og protester finder sted i flere europæiske lande, især i Tyskland. Bilindustrien truer med at flytte flere fabrikker ud af landet, hvis fagforeningerne ikke accepterer lønnedgang som en del af besparelsesprogrammerne.
Monopolisering
Situationen i Japan har mange ligheder med den i Tyskland. Nissan-koncernen er i store problemer og planlægger en fusion med bilproducenterne Honda og Mitsubishi. Det vil bringe dem tættere på deres storebror Toyota, verdens største bilproducent, i størrelse – indtil videre. Toyota oplever også faldende salg og har ligesom VW sin egen »dieselgate« efter manipulation af emissionsdata fra dusinvis af modeller. Sidste efterår blev det mindre mærke Daihatsu Motors tvunget til at stoppe al eksport efter afsløringer af, at der var blevet fusket med sikkerhedstests.
Monopoliseringsprocessen i bilindustrien tager fart og vil sandsynligvis kun blive forstærket. Blandt de mange fremadstormende kinesiske bilproducenter har BYD nu førerpositionen og ånder Elon Musk og Tesla i nakken på eksportmarkederne.
Møder sig selv i døren
Det paradoksale for både Tesla og de europæiske og japanske producenter er, at de har investeret i stadig større produktionsfaciliteter i Kina i et forsøg på at overvinde kineserne på deres hjemmebane. Den strategi ser ud til at fungere dårligt – især når EU-Kommissionen og Donald Trump reagerer på konkurrencen med straftold, »kulstoftold« og advarsler om, at kinesisk teknologi udgør en sikkerhedstrussel mod Vesten.
Salget af elbiler faldt med 5,9 procent i EU i 2024 og udgjorde kun 13,6 procent af det samlede salg – et fald fra 14,6 procent året før, ifølge brancheorganisationen ACEA.
Bilproducenterne møder nu sig selv i døren i kampen om markedsandele og billigere arbejdskraft. VW og Audi har opereret i Kina i 40 år. I 2021 var Kina koncernens største marked. Japanske Toyota, Nissan, Honda og Mazda er etableret i Kina med en række joint venture-selskaber. Tesla har også en gigafabrik i Shanghai.
Dette er en artikel fra KPnet. Se flere artikler og følg med på
KPNET.DK – NYHEDER HVOR DER KÆMPES – eller på FACEBOOK
Udgives af APK – Arbejderpartiet Kommunisterne