Opfordring til at se
OPBRUD på Esbjerg Kunstmuseum
Af Jan Kirstein, Espergærde
Artiklen er sakset fra det seneste nummer af det antifascistiske tidsskrift Håndslag
Kunst med forskellige udtryk fra mellemkrigstidens Tyskland har i de senere år fået fornyet interesse. Oftest er det de toneangivende museer og biografer i Berlin og København, der løber med opmærksomheden. Men de nyeste tendenser slår også igennem andre steder.
Nu er der kommet en udstilling i Esbjerg om tysk avantgardekunst. Den begiver sig væk fra Berlin og København. Udstillingens billeder stammer fra Maike Bruhns store samling af malerier og malere fra Hamburg i perioden fra 1919 til 1945.
De to kuratorer fra Esbjerg Museum har udvalgt 130 billeder fra de over 3500 billeder, der er i hendes samling.
Som Albert Camus skrev: Fred er blot en periode mellem to krige. De to store tragedier: Første Verdenskrig og englændernes Gomorra-aktion i sommeren 1943. Hvad Hamburgs befolkning kalder ved dens rette navn: Der Feuersturm-Ildstormen. På en uge dræbte de allieredes bombardementer op mod 35.000 mennesker og lagde byen i ruiner.
Udstillingen præsenterer udelukkende værker af kvindelige og mandlige kunstnere fra Hamburg, og som alle på forskellige måder blev marginaliserede. Ja, nogle af dem flygtede til andre lande, nogle af dem fik deres billeder ødelagte af nazisterne, nogle endte i fangelejre, nogle af dem bukkede under, nogle begik selvmord under et forfærdeligt tryk. De fleste var politisk ukorrekte ved at være jøder, kommunister eller antífascister.
Perioden dækker traumerne og optimismen efter den første Verdenskrig og frem til 1933. Herefter bliver billederne stadig mere pessimistiske for at ende med de billeder der aldrig bliver vist! Alle de billeder og billedmagere, der ikke rejste sig efter de store bombardementer helt frem til »freden«.
Udstillingen varer til 1. september 2024.
Her kan bl.a. ses værker af Gertrud Schaeffer (se ovenfor) og Johannes Wüsten med mange flere.
Johannes Wüsten (1896-1943) var en tysk kunstner og forfatter. Med sine billedsnit anses han for at være grundlæggeren og den første mester i den tyske graveringsbevægelse.
Wüsten, som havde været medlem af Antifaschistische Kampfgemeinschaft siden 1930 og senere af »Rote Hilfe«, blev medlem af det tyske kommunistparti i marts 1932. Hans første litterære succes kom kort tid efter: et skuespil i tre akter. Efter nazisternes magtovertagelse overtog han ledelsen af det illegale Görlitz KPD, som primært agiterede mod de nye magthavere med løbesedler og hjalp medlemmer af det forbudte parti med at flygte til Tjekkoslovakiet.
I 1934 emigrerede Wüsten til Prag, hvor han som kunstner og forfatter skrev polemiske indlæg mod forholdene i det tyske rige, som blev udgivet i tysksprogede eksilmagasiner som »Simplicus« og »Arbeiter Illustrierte Zeitung«. Hans arbejde nød godt af hans erfaring som gravør: De groteske overdrivelser i hans satiriske tegninger og hans billedserier viser, hvor godt stilen kunne overføres. Wüsten blev i 1942 dømt til 15 års fængsel af Volksgerichtshof på grund af sine karikaturer, der blev offentliggjort i Prag. Han døde i Brandenburg-Gorden-fængslet 1943.
Håndslag – Tidsskriftet mod fascisme og krig
Tegn abonnement på Håndslag 4 numre årligt 150,- kr. her eller skriv til Håndslag mail: haandslag@gmail.com. I løssalg er prisen for bladet 30,- kr. Bladet kan bl.a. købes i Oktober Bogbutikker.
Dette er en artikel fra KPnet. Se flere artikler og følg med på
KPNET.DK – NYHEDER HVOR DER KÆMPES – eller på FACEBOOK
Udgives af APK – Arbejderpartiet Kommunisterne