Eftervirkningerne fra skolereformer, nedskæringer og ikke mindst nedlukningen af folkeskolen under Corona pandemien, viser sig nu tydeligt i karakterne fra folkeskolens afgangseksaminer i 2023. I de fattigste udkantskommuner var det op mod en tredjedel af børnene i folkeskolen der dumpede i dansk og/eller matematik. Den ulighed kommer ikke af sig selv, det er en direkte konsekvens af skiftende regeringers førte politik.
I denne uge har Arbejderbevægelsens Erhvervsråd udgivet en analyse, der viser en ekstrem ulighed i den danske folkeskole. Bl.a. afslører den, at op mod 1/3 at børnene på Lolland dumper i enten dansk eller matematik, mens det kun er ganske få procent der dumper i Nordsjællands folkeskoler.
Det bør ikke komme som nogen overraskelse, at folkeskolen i de fattige danske udkantskommuner, tilbyder en dårligere uddannelse og en dårligere begyndelse i livet for børn og unge, men folkeskolens minister vasker hænderne og kaster ansvaret på kommunerne, der igen lader som om at det er forældrene og deres børn der har sociale problemer. De nøgne tal fortæller en helt anden virkelighed: at det er selve den danske folkeskole der er døende. Det er rigtigt at nedskæringer på folkeskolen og nedlukningen af undervisningen har ramt de elever der ikke har den nødvendige plads eller udstyr til at deltage i onlineundervisningen hårdest, men det kan jo aldrig være børnenes eget ansvar at sikre at deres ret til undervisning opfyldes. Ret til undervisning betyder, at den enkelte elev skal have den nødvendige undervisning der skal til for at opnå bestået karakter ved afgangseksamen. Og det kan meget vel være at det koster mere at løfte denne opgave for elever der har udfordringer og kommer fra socialt eller fagligt svage familier. Det kan løses ved at klassekvotienten sættes ned til 12 elever, og undervisningen foretages af uddannede lærere, der har tid til forberedelse, og at der er støtte til lektielæsning.
Dette sker ikke. I stedet vil man skære relativt mere ned på folkeskolen i de fattige yderområder i Danmark. Derfor vil regeringens politik forstærke uligheden. Og eleverne vil ikke få den nødvendige undervisning og opbakning til at få lært disse selv helt basale kundskaber som at læse og regne.
Det er en politik der kommer med store omkostninger for elever der ikke består i folkeskolen. For den unge der er svigtet, og altså ikke har lært at læse og regne efter 9 års skolegang, har ingen direkte muligheder for at komme videre i en ungdomsuddannelse. Der er kommuner hvor 1/3 af de unge bliver sendt direkte videre fra folkeskolen uden at have andre muligheder end at tage disse fag om igen for at komme videre i livet. De familier der har råd vælger i stigende grad privatskoler, de der ikke har denne mulighed forsøger med hjemmeundervisning. Det er begge symptomer på et skolesystem der er på vej mod totalt kollaps under årtier med iltsvind.
APKs krav er at der skal ikke være en eneste elev som ikke får den undervisning som de har behov for og de kan bestå den eksamen, som indikerer at man kan både læse og regne når man kommer ud af folkeskolen. Der skal tilføres de nødvendige økonomiske midler, de nødvendige lærere, med den nødvendige faglige baggrund. Der skal være de nødvendige faciliteter og opbakning til eleverne. Den forandring kommer ikke af sig selv. Tværtimod vil denne regering skære ned på børn, unge, syge og ældre og bruge pengene på militær oprustning og krigsforberedelser.
INFO
Andelen af folkeskoleelever der dumper i dansk og/eller matematik steget fra 8,6 pct. i 2016-2019 til 11,5 i 2023. Værst ser det ud i de fattigste kommuner herunder i Lolland Kommune hvor 34 pct. dumpede i dansk og/eller matematik. I rige kommuner som Gentofte og Rudersdal, var det kun 2-5 pct. af folkeskoleeleverne fik under 02 i dansk og/eller matematik.
Flere får under 02 i dansk og matematik i alle landsdele | Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (ae.dk)
Dette er en artikel fra KPnet. Se flere artikler og følg med på
KPNET.DK – NYHEDER HVOR DER KÆMPES – eller på FACEBOOK
Udgives af APK – Arbejderpartiet Kommunisterne