Storstrømsbroen: Vanvittige arbejdsforhold

Ansatte på Storstrømsbro står frem og fortæller om chefer der råber og håbløs mangel på sikkerhed

I en artikel i Fagbladet 3F beskriver ansatte, at der stadig er håbløse arbejdsforhold på byggeriet af den nye Storstrømsbro. Broen er et led i vejdirektoratets kommende jernbaneforbindelse til Tyskland, og byggeriet har været ramt af den ene skandale efter den anden, siden den danske stat valgte italienske entreprenør til at stå for arbejdet.

Foto Arbejdstilsynet/Fagbladet 3F

Efter to års byggeri, hvor arbejdsforholdene på Storstrømsbroen har været på dagsordenen i Folketinget og fået Arbejdstilsynet til at reagere med 140 alvorlige påbud, står to bygningsarbejdere nu frem og fortæller om deres oplevelser på det offentlige milliardprojekt, til Fagbladet 3F.

Oplevelserne spænder fra ulovlige køretøjer med manglende lys og til ikke fungerende bremser. En ansat der faldt gennem bunden på en trailer, fordi træet var så gammelt og råddent, at der voksede mos på det. Han faldt halvanden meter ned og sad fast, så han fik trykket sine ribben. Der kom politi, og han blev hentet af en ambulance.

Arbejdsforholdene på Storstrømsbroen har i fem tilfælde ført til politianmeldelse, og ifølge Arbejdstilsynet har medarbejdere på byggepladsen blandt andet været i fare for at blive kørt ned af store byggemaskiner, få elektrisk stød og falde i døden fra høje stilladser og betondæk, hvor de ikke har været forsvarligt sikret mod nedstyrtning.

Peter Henriksen og kollegaen Kim Hjembæk, arbejder for det italienske selskab Storstrøm Bridge Joint Venture (SBJV), der er hovedentreprenør på brobyggeriet, mener, at den italienske arbejdsgiver er fløjtende ligeglad med de ansatte.

– De italienske chefer regner os ikke for en skid. De står og råber og skriger og truer med at slå folk ihjel, hvis de ikke hopper og springer for dem. De tror, de kan kræve overarbejde, som det passer dem, og de er ikke meget for at lade os holde pauser. Jeg er selv blevet råbt af og piftet efter som en hund, siger han.

Fra starten var der helt basale forhold, der ikke var styr på.

– Vi havde hverken skure eller toiletter. Vi blev bare sat af i kulden, og så kunne vi gå der, til vi blev hentet igen. Når vi skulle på toilettet, skulle vi skaffe en bil, og så var der 10 minutters kørsel til toilettet. Det var først, efter Arbejdstilsynet havde reageret på det, at der kom toiletter, fortæller Kim Hjembæk, til Fagbladet 3F.

Det italienske konsortium SBJV vandt i 2017 det offentlige udbud på Storstrømsbroen, da de var 400 millioner kroner billigere end konkurrenterne. Oprindeligt var der tre selskaber i konsortiet, men efter flere sager om konkurs og korruption i hjemlandet står selskabet Itinera i dag alene tilbage.

Læs artiklen hos Fagbladet 3F her: Det er vanvittige arbejdsforhold

Det er kun et par måneder siden at arbejdere aktionerede for at sikre overenskomster på støbearbejdet Femernforbindelse der også er en del af jernbaneforbindelse til Tyskland. Her var der også problemer med en udenlands entreprenør. Hvert eneste store offentlige byggeprojekt forfølges af historier om kriminelle forhold, brud på overenskomster, skattelovgivning og arbejdsmiljø og kvalitet. De rådne forhold på byggepladserne er direkte sanktioneret af bygherren, den danske stat. (kpnet)

Læs mere her Demonstration for overenskomst: Arbejdsdage på 12 timer – 28 dage i træk

Læs også Nye problemer med livsfarligt arbejdsmiljø på milliardbyggeri


Dette er en artikel fra KPnet. Se flere artikler og følg med på
KPNET.DK – NYHEDER HVOR DER KÆMPES – eller på FACEBOOK
Udgives af APK – Arbejderpartiet Kommunisterne

Ingen resultater