Oktober Radio: Viking Sky skibsforlis skyldtes en systemfejl i tiltroen til moderne teknologi

UDSENDELSEN 30. MARTS 2019

I første del af ugens podcast, taler vi om hvordan det kunne gå til at krydstogtskibet Viking Sky med 1373 ombordværende, sejlede ud i hårdt vejr, langs kysten i nord-Norge, og kom i havsnød.

Historien kort er at skibet i sidste weekend var på vej fra Tromsø til Stavanger, med to lodser ombord, pga. den farlige kyststrækning med en masse klipper, der ligger lige under vandkanten.

På trods af hårdt vejr, beslutter Kaptajn og lodser at skibet kan fortsætte sin sejlads som planlagt.

Men efter kort tid i bølger op til 15 meters højde, oplever skibet et totalt blackout og mister altså alt strøm også til motorer, og kun nødstrømsgeneratoren virker.

Det er et moderne diesel-elektrisk system, hvor hovedmotorerne driver generatorer. Og uden strøm kan skibet hverken sejle eller holde sig op mod vinden. Så i nogle dramatiske timer driver skibet ind mod klipperne uden at kunne få ankerfæste. Imens flyver ting og sager rundt og flere besætningsmedlemmer og passagerer, der opholdt sig på de øverste dæk, kommer alvorligt til skade.

De værst tilskadekomne redes i land med helikopter, fordi stedet hvor skibet forliser og de høje bølger betyder at det er umuligt at redde folk over i andre skibe. Var skibet sunket kunne det have været en katastrofe der overgik Scandinavien Star. Godt nok er skibe nu udstyret med fungerende redningsbåde med plads til alle, men det nytter ikke meget hvis man er sikker på at kæntre eller blive slået til pindebrænde på klipperne. Det norske beredskab ville ikke have en chance for at redde 1000 mennesker op af vandet i tide på denne årstid.

En af grundene til at man på broen ikke er bekymrede da man sejler ud i uvejret for at holder fartplanen, er at Viking Sky er bygget efter de nyeste internationale sikkerhedsstandarder for passagerskibe og færger, og i det hele taget er næsten splinternyt; det blev sat i drift i 2017 for kun 2 år siden.

Det norske Sjøfartsdirektorat var da også overraskede, da de midt i ugen konkluderede at problemet udsprang fra manglende tryk i smøreolie systemet, det kan ske hvis oliestanden kommer under et vist niveau. Og at alle 4 motorer oplevede samme fejl på én gang, og derefter samtidig gik i automatisk nedlukning.

Det der er typisk for hele episoden er, at rederiet og motorproducenten, har haft travlt med at pege på at besætningen må have en del af skylden, mens det i virkeligheden har været en designfejl i styringen af motorerne, og et rederi der som udgangspunkt har ønsket sig det umulige: Skibe der kan modstå al slags vejr, og holde fartplaner frem for alt. Spørgsmålet er hvad man egentligt har lært siden Titanic.

Det er her vi mener at haveriet også viser en general tendens til at nye teknologier kommer ud og flyve eller ud og sejle før de er ordentligt afprøvet i alle de typer af situationer der kan opstå. Og uden at der er ordentlig efteruddannelse til besætningen, så de tilstrækkeligt grundigt kender systemernes begrænsninger og fejltyper.

Og samtidig bliver der lagt ukendte automatiske systemer ind i de enkelte dele der ikke i tilstrækkelig grad kan styres af menneskene på skibet. Og i stedet må de bare se til mens motorerne går i automatisk nedlukning, fordi det er de programmeret til hvis der er en føler eller en pumpe der indikerer problemer på smøreoliesystemet.

Læs mere her: Lavt oljetrykk var årsak til motorstans hos Viking Sky

Film om Utøya kan godt anbefales

I sidste del af udsendelsen omtaler vi først ”Utøya 22 juli” der en grum film der viser begivenheder på Utøya, set fra de unges synspunkt, da en højreekstrem terrorist med uniform og automatgevær myrder børn og unge på sommerlejr.

Det er ikke længe siden at en anden massakre fandt sted i New Zealand, og det gav anledning til at finde denne film på DVD. Terrorangrebet fra sommeren 2011 sidder stadig i kroppen og filmen der udelukkende fokuserer på ofrene er med til at holde historien i live.

Vi omtaler også kort Historiske dage i Øksnehallen i København, i denne weekend. Man kan bl.a. finde en ny bog af Peter Langwithz Smith ”DØDENS BOLIG” om koncentrationslejren Auschwitz – Birkenau. Bogen er en opfølger på hans tidligere bøger om koncentrationslejre og de spørgsmål han har fået ved foredrag. Den er i et kæmpeformat, så måske ikke direkte en bog man har plads til hjemme på reolen.

Til allersidst kommer vi ind på Brexit der nu er i slutspillet. EU tabte den tredje afstemning da deres aftale med Teresa May faldt på gulvet i fredags. Nu er der 14 dage hvor alt endnu kan ske #NoDealNoProblem.

Læs også
Fortsat nej til monopolernes EU – Danmark skal ud!
Af APK – Arbejderpartiet Kommunisterne

HØR UDSENDELSEN HER


Dette er en artikel fra KPnet.
Se flere artikler og følg med på

KPNET.DK – NYHEDER HVOR DER KÆMPES
– eller på FACEBOOK
Udgives af APK – Arbejderpartiet Kommunisterne