Ukueligt livsmod

Anmeldelse af filmen ‘Hushpuppy’

Af Franz Krejbjerg


Scene fra filmen ‘Hushpuppy’ med Quvenzhané Wallis i hovedrollen

Velkommen til de moderne tider, hvor fattige må vagabondere i søgen efter arbejde eller holde sig selvforsynende i skurvognsbyer og slumkvarterer i ly for myndighederne. Det er til sådanne tider og sådan et sted filmen Hushpuppy tager os med, væk fra den polerede sandhed og ud i virkeligheden.

Ambitionen hos den unge debuterende instruktør Benh Zeitlin og manuskriptforfatteren Lucy Alibar er, at fortælle en historie om livet i udkanten af samfundet blandt folk, der har alt imod sig og lade tilskueren følge med helt ind i tanker og hjerter. Og på den måde vise den menneskelighed, værdighed, kultur og ukuelighed der lyser så meget stærkere blandt folk der ikke ejer andet.

Historiens hovedperson er en lille pige, Hushpuppy, på seks år der bor hos sin far, i to skurvogne midt ude i ingenting med havet på den ene side og floden på den anden. Det kunne være et sted i Mississippideltaet ved New Orleans i staten Louisiana.

En dag går det op for Hushpuppy, at hendes far er syg, og balancen i hendes verden er ved at bryde sammen. Samtidig truer en storm hele det lille skurvognssamfund.
Det er en barsk fortælling om orkanen Katrina, der rammer Louisiana i 2005, mesterligt og loyalt fortalt gennem et barns tanker og oplevelse af verden der styrter sammen. Fortalt med barnets blanding af fantasi og virkelighed.

Det er en virkelig god ide, at lade et barn være fortælleren, uden at der er tale om at hun bliver tillagt gammelklog visdom, og uden at det bliver Disneys moralprædiken. Det er den unge skuespiller og hendes fortællerstemme der bærer filmen og det der har givet den så meget positiv opmærksomhed på festivaler og blandt filmanmeldere.

Instruktøren har fortalt, at de bevidst forsøgte at gå udenom højspændte politiske kampe i New Orleans som blev udstillet og skærpet af orkanen Katrina. Det er en film der i stedet tager afsæt i historierne om de der nægtede at lade sig evakuere.

Alene det, at hovedpersonerne er som de fattigste skæve eksistenser i Chaplins verden, betyder at de gængse klicheer fra de traditionelle amerikanske katastrofefilm bliver vendt på hovedet, og dette sender et kraftigt politisk budskab.

Hushpuppy (Beasts of the Southern Wild) fik dansk premiere 3. januar

Instruktør Benh Zeitlin
Manuskriptforfatter Lucy Alibar

Netavisen 9. januar 2013


Dette er en artikel fra KPnet. Se flere artikler og følg med på
KPNET.DK – NYHEDER HVOR DER KÆMPES – eller på FACEBOOK
Udgives af APK – Arbejderpartiet Kommunisterne

Ingen resultater