Omstridt T-shirt bliver revet væk

Pressemeddelelse Fighters+Lovers

Tirsdag og onsdag dumper der bløde pakker med Fighters+Lovers T-shirt ind ad brevsprækkerne overalt i Danmark. Salget af de omstridte T-shirts i farverne mango, fuchsia og hvid går strygende. Tøjfirmaet solgte T-shirt nr. 400 mandag eftermiddag, og det selv om 2006 kollektionen “Look great and stand up for freedom” først blev præsenteret i fredags.

“Den store efterspørgsel viser, at der er en generation derude, der brænder for forandringer. Unge mennesker køber vores streetwear for at vise solidaritet og modstand mod overvågning og kontrol-samfundet”, siger PR-medarbejder Bobby Schultz. Han oplyser, at firmaet nu må bestille nye varer hjem for at tilfredsstille efterspørgslen på webshoppen fightersandlovers.com

F+L har fået massiv omtale i de internationale medier, ved at brande sin nye kollektion med logoer fra befrielsesbevægelserne PFLP og FARC fra henholdsvis Palæstina og Colombia. Det kan ses på ordrelisten. Der er specielt mange bestillinger fra USA, men også fra Colombia, Dubai, Sydafrika, Grækenland, Schweitz, New Zealand, Tyrkiet, Sverige og Estland er der løbet ordrer ind.

Også det store amerikanske medie USA Today har taget historien om Fighters+Lovers op. Det sker under overskriften: “Radical chic or wear-orism”. Det nyopfundne ord, der kan oversættes med “tøj-orisme”, er ikke dårligt til at beskrive, hvordan vestlige politikere er ved at gå grassat i deres indskrænkninger af demokratiske friheder. En T-shirt med et politisk budskab er blevet den nye fjende, der skal retfærdigøre flere overgreb på frihedsrettigheder.

De kulturelle entreprenører bag Fighters+Lovers tager det helt afslappet, at de bliver kaldt tøj-orister. Firmaet støtter ikke terrorisme, men derimod frihedskæmpere der slås mod regimer, som undertrykker og torturerer deres befolkninger.

“Vi tror at kommunikation er nøglen til frigørelse og til politiske løsninger, der kan skabe fred og velstand i både Colombia og Palæstina. Derfor er vi stolte over at give vores kunder mulighed for at sende 5 euro pr. købt T-shirt til en radiostation drevet af FARC i Colombia, og til en printshop drevet af PFLP i Palæstina”, siger Bobby Schultz.

Fighters+Lovers har indgået en promotion-aftale med den københavnske pølsemand Preben, der har åbnet et Show Room for firmaets produkter i sin pølsevogn på hjørnet af Blegdamsvej og Tagensvej. Reaktionerne fra kunder og besøgende har været positive og opmuntrende, oplyser Show Room Manageren Preben.

USA Today om F+L: http://blogs.usatoday.com/ondeadline/2006/01/radical_chic.html#more

Netavisen 24. januar 2006


Dette er en artikel fra KPnet. Se flere artikler og følg med på
KPNET.DK – NYHEDER HVOR DER KÆMPES – eller på FACEBOOK
Udgives af APK – Arbejderpartiet Kommunisterne

Ingen resultater