Lønningerne udhules – folk spinker og sparer – Mærsk har rekordoverskud på 113 milliarder

Monopolernes halvårsregnskaber har frembragt en række strålende eksempler på kapitalismens ”fortræffeligheder”. De rige ler og danser hele vejen ned til banken, mens arbejderne fra produktion til havn må knokle og mærker et voksende underskud i husholdningsbudgettet.
Med kommentar fra Cathrine Frederikke Pedersen, APK

Det hænger nøje sammen. Lønnen presses, mens huslejen og priserne på energi og helt basale fornødenheder får lov til at stige til himlen. Prisen på alt fra fragtrater til medicin styres alene efter hvad der giver maksimal profit til ejerne, også selvom det er på baggrund af sygdom og sammenbrud.

A.P. Møller-Mærsk m.fl. har gang i forretningen. I denne uge fremviste Mærsk stolt, at de har omsat for knap 300 mia. kr. i første halvår i 2022, betydeligt mere end sidste år, der også satte rekord, og det uden at flytte mere gods! Det er 6. kvartal i træk med mere end 30 pct. vækst i omsætningen. Mærsks overskud de første 2 kvartaler i 2022 blev på hele 113 mia. kr., hvilket er rekord i dansk historie, svarende til regionernes udgifter til hospitalsvæsnet i et helt år.

Cathrine Pedersen, APK: Superprofitterne vokser, mens folk på gulvet må spinke og spare

Cathrine Frederikke Pedersen

Monopolernes superprofitter vokser, mens et stigende antal familier må gå fra hus og hjem. Det udstiller krystalklart hvad kapitalismen handler om, kommenterer Cathrine Pedersen, fra Arbejderpartiet Kommunisterne, APK.

Arbejderklassen der står i produktionen eller holder logistikken kørende eller passer de syge, de ser en stadig mindre del af det overskud de producerer.

– Det er så frækt at direktionen lader som om overskuddet kommer ud af det blå og medierne kun taler med direktører og spekulanter – mens arbejderklassen og folk på overførselsindkomst forties. Men der er en direkte sammenhæng mellem at vi på gulvet skal spinke og spare, og konstant presses til at løbe hurtigere på arbejdet for at få råd til varme og mad, mens gigantiske formuer samles i toppen hos en lille gruppe virksomheder. Det overskud er taget fra dig og alle andre der må leve for en ussel indtægt.

På samme måde er gigantprofitter i bankerne tæt forbundet med voksende huslejer. Og olieselskabernes rekordindtjening hænger nøje sammen med prisen du skal betale for varme og strøm og transport. Den sammenhæng må bringes ind i kampen, med ind i kravene for bedre løn, regulering af dagpengene, kontanthjælpen, pensionerne, for billigere huslejer, for loft over energipriser osv. Vi får ingenting forærende under kapitalismen. Det er derfor vi må kæmpe for langt mere end dagskrav, for det er det system der skaber kriserne vi skal gøre op med, så vi kan skabe en fremtid med socialisme, slutter Cathrine.

Monopolernes slaraffenland

Mærsk er en af verdens største containerrederier med en global markedsandel på ca. 23 procent, og som alle andre i shipping branchen har de kronede dage. Ikke fordi de flytter flere ting rundt, men fordi forsyningskæderne brød sammen under covid-19 nedlukningen.

Hvordan dette kunne ske skyldes helt basalt at alle led i transportkæderne i forvejen helt konsekvent er underbetalt og underbemandet og har dårlige arbejdsforhold for chauffører, havne- og pakhusarbejdere, samt manglende investeringer i godstransport på skinner.

I Danmark har der været en stribe skandaler om underbetalte filippinske lastbilchauffører og udnyttelse af lagerarbejdere i Nemlig.com, og DB Cargos livsfarlige trafik på jernbanerne. I praksis er kapitalismens forsyningskæder bundet sammen af arbejdere på slavekontrakter.

For de internationale shippingfirmaer som Mærsk har covid-19 været et slaraffenland, for når industriprodukter af alle slags er i restordre, forvandles transport til et tag selv bord, hvor prisen for at få flyttet gods rundt bare er gået op og op. I sidste ende betaler forbrugerne for de stigende priser, mens monopolerne rager til sig på baggrund af det nedbrudte system de selv har skabt.

Da shipping firmaer traditionelt ikke betaler skat af deres overskud, men betaler en skatterate pr. tons gods der flyttes rundt, så er sammenbrud, sygdom og død blevet en guldrandet forretning der stryger udenom statskassen direkte ned i lommen på ejerne. Hverken ansatte eller samfundet ser en krone.

Mærsk udtaler selv, at de vil bruge en del af de sidste to års gigantoverskud til at konsolidere deres monopolposition på verdensmarkedet, altså opkøbe konkurrenter indenfor shipping, logistik, luftfragt, og havneanlæg og ikke mindst vil de øge deres aktionærudbytte gennem tilbagekøb af aktier.

Indtil videre har Vesten nægtet at dele den nyeste vaccineteknologi med resten af verden, og det er med til at forlænge covid-19 nedlukningerne.

Når nedlukninger i Kina og på verdensplan ophører, forventes fragtraterne hurtigt at falde til deres normale leje, da der er rigeligt med kapacitet. Allerede nu ses der en nedgang i mængden af gods der transporteres som følge af den begyndende økonomiske krise, de høje energipriser og inflationspresset. De globale containermængder er faldet med 2,3 pct. siden sidste år og Mærsk angiver et fald på 7,4 procent i andet kvartal. Uanset vil en kommende krise kun yderligere styrke de største monopoler.

Intet vil ændre sig til det bedre af sig selv, der findes intet incitament for forandring i kapitalismen selv, fordi kapitalismen er et system, hvor monopoler kan tjene ekstraprofit på sammenbrud de selv har skabt, Det eneste de er bange for er arbejderklassens samlede styrke.

 

APK hjemmeside: ARBEJDERPARTIET KOMMUNISTERNE

 


Dette er en artikel fra KPnet. Se flere artikler og følg med på
KPNET.DK – NYHEDER HVOR DER KÆMPES – eller på FACEBOOK
Udgives af APK – Arbejderpartiet Kommunisterne

Ingen resultater