Siden bombningen af Gaza begyndte, har USA’s luftvåben i hemmelighed sendt fly ind i Gaza og Israel fra RAF’s luftbase i Akrotiri, Cypern. Nogle kom fra amerikanske baser i Spanien, Tyskland og Kuwait.
De bruger umærkede fly til at flyve fra Spanien, Tyskland og Kuwait til Gaza og Israel via Cypern. Disse er C-295 og CN-235 fly, som normalt er beregnet til specialstyrker.
Dette fly bruges af CIA og 427th Special Operations Squadron. Yderligere 26 amerikanske militære transportfly landede på den britiske base på Cypern, muligvis med våben til Israel.
Britiske ministre kan blive anklaget for folkedrab på Gazas civilbefolkning.
En journalistisk undersøgelse (*) har sporet 18 af disse fly, der har fløjet fra den britiske luftbase Akrotiri til den israelske kystby Tel Aviv siden 7. oktober.
Akrotiri er nøgleknudepunktet i den vestlige indsats for at bevæbne og yde logistisk støtte til Israels angreb på Gaza. Men den britiske regering har altid nægtet at afsløre nogen oplysninger om amerikanske aktiviteter på den cypriotiske base, som omfatter transport af våben til Israel.
Adspurgt i maj om antallet af US Air Force (USAF) fly, der er lettet fra Akrotiri siden 7. oktober, sagde den britiske forsvarsminister Leo Docherty: “Forsvarsministeriet kommenterer ikke vores allieredes operationer.”
Men uregistrerede eller falsk registrerede fly har fløjet fra Cypern til Israel fra november til juni. De har et serienummer, der angiver, at de drives af USAF. De fleste af disse ture havde flynummeret GONZO62.
Siden bombardementet af Gaza begyndte, er seks andre umærkede C-130 fly fløjet fra Akrotiri til Tel Aviv. De menes at tilhøre USAF, men det har ikke været muligt at bekræfte dette eller lokalisere operatøren.
C-130 kan bære 128 kamptropper og næsten 20 tons udstyr.
Oplysningerne kan implicere – om muligt endnu mere – de britiske og amerikanske ministre i folkemordet i Gaza. I november sidste år afslørede en amerikansk embedsmand, at amerikanske specialstyrker var stationeret i Israel for “aktivt at bistå israelerne.”
En talsmand for det britiske forsvarsministerium sagde blot: “Som reaktion på situationen i Israel og Gaza arbejder vi sammen med internationale partnere for at nedtrappe konflikten, styrke stabiliteten og støtte den humanitære indsats i regionen.”
De fleste af de tilslørede fly var for nylig i Fayetteville, North Carolina, hvor Fort Liberty ligger, den største base i det amerikanske militær, med næsten 50.000 aktive tropper.
Tidligere kaldet Fort Bragg, er det basen for First Airborne Special Forces Command, der “tildeler, udstyrer, træner, certificerer og validerer soldater og enheder [fra hærens specialoperationsstyrker] til at udføre verdensomspændende operationer.”
Pentagon siger, at denne enhed er “den mest tilpasningsdygtige og kapable styrke i det amerikanske militær.”
Flyene, C-295 og CN-235, produceres af Airbus og er beregnet til brug for 427th Special Operations Squadron, beskrevet som USAFs “mest hemmelighedsfulde eskadrille” baseret på Fort Liberty.
Flyvevåbnet har erkendt, at enheden understøtter “træningskrav … for infiltration og eksfiltrering”, en henvisning til den hemmelige indsættelse og udvinding af specialstyrker bag fjendens linjer.
Flyets vigtigste militære funktioner omfatter maritim patrulje, overvågning og lufttransport. Det kan bære 70 soldater eller 48 faldskærmstropper.
I februar sidste år satte en umærket CN-235 kursen mod Østeuropa for at støtte Bidens rejse til Ukraine og Polen. Den 17. februar ankom flyet til USAF-basen i Storbritannien, RAF Mildenhall i Suffolk, hvor det overnattede, inden det afgik til Polen den næste dag.
De sjældne og hemmelighedsfulde Air Force Special Operations Command-fly bar ingen identificerbare nationale mærker, luftenheds-/våbeninsignier eller serienummer. Men det lykkedes dem endelig at finde serienummeret på det amerikanske fly, der var parkeret ved RAF Mildenhall, og det er det samme som flyet, der har fløjet fra Akrotiri til Israel fem gange siden marts, herunder den 26. juni.
Nogle transportfly fra Spanien
Siden det brutale bombardement af Gaza begyndte, var 26 fly mærket USAF ankommet til Akrotiri. Blandt dem er 16 enorme C-17 militære transportfly fra amerikanske baser i Tyskland, Spanien og Kuwait.
C-17 er i stand til at transportere 134 personer og mange typer militært udstyr, herunder Abrams kampvogne og tre Black Hawk helikoptere. Det amerikanske militær bemærker, at dets rolle er at “hurtigt projicere og opretholde en effektiv kampstyrke i nærheden af en potentiel kampzone.”
I oktober sidste år rapporterede den israelske avis Haaretz, at mere end 40 amerikanske transportfly allerede var fløjet til Akrotiri-basen med udstyr, våben og styrker.
Flyene var lastet med materiale fra strategiske depoter ejet af USA og NATO i Europa. Omkring halvdelen af de amerikanske flyvninger havde til formål at yde militær hjælp til det israelske militær.
Fra 4. til 9. februar var der intens USAF-aktivitet i Akrotiri, da seks C-17’ere ankom fra Ramstein Air Base i Tyskland. Snart var de alle tilbage til deres baser.
Den 24. juni blev en C-17 opereret af USA sendt fra Akrotiri til Tel Aviv, før den fløj til Ramstein. Det er muligt, at dette fly transporterede våben til Israel.
Blandt de USAF-fly, der ankommer til Akrotiri, er også fem C-130-fly fra den amerikanske base i Inçirlik, Tyrkiet. Den britiske regering nægtede at afsløre, hvad de havde om bord.
Oversat fra Declassified UK juli 2024
Dette er en artikel fra KPnet. Se flere artikler og følg med på
KPNET.DK – NYHEDER HVOR DER KÆMPES – eller på FACEBOOK
Udgives af APK – Arbejderpartiet Kommunisterne