Kamp mod multinationale monopoler for kollektive overenskomster

Et kendetegn ved dagens kapitalisme er, at monopolerne går efter max-profit og som princip forsøger at holde arbejderne splittet gennem individuelle arbejdskontrakter med lav løn og dårlige arbejdsforhold. Lige nu føres en række kampe verden over for retten til organisering og kollektive overenskomster. I Sverige strejker arbejdere mod Tesla og lignende kamp ser vi fra arbejdere ansat i de multinationale firmaer Starbucks og Amazon. I Danmark har 3F nu varslet sympatikonflikt og havnearbejderne i Esbjerg og Gedser vil nægte at losse biler eller reservedele fra Tesla. På de danske Tesla-værksteder, der heller ikke har overenskomst forholder Dansk metal sig ‘afventende’.

Et vigtigt princip for monopolerne, i deres bestræbelser på at holde lønnen nede er individuel forhandling, hvor kollektive overenskomster er bandlyst. Hvad der reelt også ses som en lignende tendens på det danske arbejdsmarked generelt, i en lidt anden form. Arbejdsgivere og fagtop enes her om at lægge mere og mere over til individuelle og lokale lønforhandlinger, både for private og offentligt ansatte. En klar svækkelse for arbejderne.

De multinationale monopoler bygger på helt at undgå fagforeninger og afviser kollektive overenskomster. Det gælder ikke kun i lande som USA, men også f.eks. på Teslas værksteder i lande som Sverige og Danmark.

Tesla-arbejderne i Sverige har nu strejket i 6 uger fordi virksomheden, der har Elon Musk som direktør og medejer nægter at skrive overenskomst. Dette er et princip for det multinationale firma, med mere end 120.000 ansatte på 6 fabrikker i bl.a. Tyskland og Kina samt værksteder til klargøring og service i mange lande. Ingen steder er der overenskomst.

De første 3 uger strejkede 130 Tesla-mekanikere ved Teslas ti værksteder i Sverige, men strejken er nu udvidet til de øvrige værksteder, der servicerer Tesla-biler i Sverige, i alt 470 arbejdere. Sympatiblokade er udvidet til at gælde alle svenske havne og d. 5. december blev der varslet sympatikonflikt i danske havne, konkret Esbjerg Havn og Gedser Havn, hvor Tesla’erne importeres igennem. Det er den første strejke overhovedet mod multinationale Tesla, oplyser det globale forbund for industriarbejdere, IndustriAll.

Strejken er udvidet med sympatiaktioner i Sverige, hvor rengøringspersonale har nægtet at gøre rent på kontorer, postomdelere har nægtet at fragte reservedele og nummerplader, og elektrikere har nægtet at reparere lade-standere.

Solidaritetskonflikten i Danmark er varslet gennem 3F Transport og træder først i kraft om 14 dage, med mindre Tesla tegner overenskomst. Men havnearbejderne er for længst klar til at nægte Tesla biler at komme gennem havnen.

– Det er på tide. Mine havnearbejder-kollegaer har længe spurgt mig, hvorfor vi ikke gør noget ved det og bakker solidarisk op om de svenske havnearbejdere. Nu beder svenskerne om hjælp, og så er vi klar, understreger Brian Reichle, der er formand for losseklubben i Esbjerg. (Fagbladet 3F).

Tesla-bilerne, der kommer gennem Esbjerg Havn kommer fra Shanghai, i havnen i Gedser importeres Tesla fra den tyske fabrik i Berlin.

Metal i Danmark har ikke travlt

I Danmark er der heller ingen overenskomst på Tesla-værkstederne. Men Dansk metal har ikke travlt med at gøre noget ved det, som at bakke op om strejken i Sverige.
– Vi henholder os til Den danske model med dialog og forhandlinger, lyder det fra René Nielsen, næstformand i Dansk metal. Vi skal have dialogen først. (DR denne morgen).

En evt strejke kan i Den danske Model først komme senere og i René Nielsens bortforklaring, må den ske i samarbejde med den tyske fagbevægelse (hvor Tesla har en produktionsvirksomhed).

Starbucks og Amazon

Monopolernes afvisning af kollektive overenskomster og organisering er en global retning for de største virksomheder, der alle går efter maximal profit. Kaffekæden Starbucks og handelsgiganten Amazon er andre eksempler på dette. Der er stor aktivitet blandt ansatte for at få tegnet kollektive overenskomster, hvor strejkevåbnet og blokader bliver taget i brug. Der er bygget en sympatibevægelse op omkring kampene, der rykker ud med boykot opfordringer og blokader under strejker.

Se også
Amazon arbejdere strejker og varehuse blokeres på Black Friday

Både for Tesla, Starbucks og Amazon gælder det, at kapitalfonden BlackRock har en betydelig ejerandel. Læs mere her Finanskapitalen sætter den globale politiske dagsorden


Dette er en artikel fra KPnet. Se flere artikler og følg med på
KPNET.DK – NYHEDER HVOR DER KÆMPES – eller på FACEBOOK
Udgives af APK – Arbejderpartiet Kommunisterne

Ingen resultater