Nationalt Kompromis nr. 2

Regeringen har lovet at fremlægge et udspil til en ny dansk EU-politik efter Folketingets sommerferie. Problemerne i den forbindelse er til at få øje på:
EU forsætter sin køreplan mod en Unionsforfatning, fælles regering og endnu mere magt til de store lande som Tyskland frem mod endelig vedtagelse i 2004. Unionsudbygningen på alle felter – inkl. fælles EU-hær og politi – buldrer frem. De fire danske forbehold overtrædes dagligt af regering, folketing og embedsmænd. Den danske økonomiske politik fastlægges, som om Danmark var med i Euroen, og der aldrig har været et Nej ved folkeafstemningen.
Alt det som skiftende danske regeringer og EU-tilhængere altid har benægtet kunne ske.
Samtidig er flertallet af befolkningen imod EU-Unionen, mod Euroen. Efter 30 års medlemskab af EU er modstanden ikke ved at uddø, som det er blevet påstået og spået så mange gange. Tværtimod er EU-modstanden stadig voksende i de unge generationer. I arbejderklassen – hvor hjerte og hjerne oftest banker i takt – fastholdes kravet om Danmark helt ud af monopolernes EU.
Hverken Nyrup-regeringen og oppositionen med Fogh i spidsen tør lægge deres EU-politik klart frem, slet ikke med et folketingsvalg lige om hjørnet.

I den situation har SF’s formand Holger K. Nielsen igen meldt sig som den berømte kattelem. Med Jyllands-Posten som talerør bebuder Holger K., at han gerne vil være ’arkitekten bag et nyt nationalt kompromis’ om dansk EU-politik. For et par måneder siden var Junibevægelsens leder Jens Peter Bonde ude med lignende tanker samme sted.
Under overskriften ”Op af skyttegravene” lægger Holger K. frem, hvordan regeringen kan vinde en folkeafstemning i 2004 og dermed sætte punktum for 30 års uenigheder mellem tilhængere og modstander af EU.
Opskriften er særdeles velkendt:
Benægt til den sidste dag, at EU vil indfører en Unionsforfatning og en Unionsstat med de kommende traktatændringer. Kald det noget helt andet. Uanset virkeligheden og de virkelige magthavere i EU, så fortsæt med at sige, at ”EU blot er et internationalt samarbejde mellem suveræne nationalstater”. Bild i stedet befolkningen ind, at Danmark lige nu har muligheden for at gå ind og påvirke EU i en demokratisk retning. Slå på at vi behøver et stærkere EU som modvægt til supermagten USA.

Kompromiset mellem ja- og nej-siden skal ligesom ved det nationale forræder i 1993 bestå i totalt at røvrende Nej-siden. Holger K. fremhæver, at begge parter må give sige og holdholdvis indrømme, at der både er noget godt og skidt ved EU. Hvorefter han slår fast :
” EU er rammen for samarbejdet i Europa, ligegyldigt hvordan vi vender og drejer det, og danskerne har slet ikke lyst til at melde sig ud, selv om de også er skeptiske.”
Den danske EU-modstand bør aldrig glemme SF’s og Holger K. s nationale forræderi efter det danske Nej i 1992. Det har ikke alene hjulpet Unionsudviklingen, hjulpet den socialdemokratiske regering til i ly af dette til at fortsætte integrationen af Danmark i EU-unionen for fuld kraft. Så råddent var det, at det kunne bruges internationalt mod den irske folkestemnings Nej til Nice-traktaten. Lad os lave ’en Danmark’ på det nej, var EU-kommissionens kommentar.

Holger K. fik aldrig sin ministerpost som tak for sit forræderi dengang. Til gengæld har det fået de høje herres i EU anerkendelse som international brugbar taktik imod EU-modstanderne. At Holger K. selv må lide den tort, ikke at være kendt udenfor landes grænser – ”Hvis jeg tager over til Malmø er der overhovedet ingen der kender mig”, udtaler han beskæmmet i Jyllands Posten – ja, det er nu engang den tort forrædere tit må lide.
Samme SF formand har tilbudt regeringen at sætte sig i spidsen for EU-modstanderne omkring de kommende protester ved EU-topmødet i København næste år. Med det formål at sikre ro og orden i EU-modstandernes rækker og Københavns gader. Holger K. forstiller sig selv i rollen som overdommer for, hvem der er værdige EU-modstandere, og hvem der ikke er.
Alene tanken er absurd.

Redaktionen 13. august 2001

KP17, 2001