Leder
Kommunistisk Politik 1, 2005
Da Europa, dengang
verdens navle, i 1755 oplevede den driftige by Lissabon næsten blive udslettet
af et jordskælv og en flodbølge, der kostede mere end 50.000 mennesker
livet, lå forklaringen på katastrofen snublende nær: Det var
Guds straf.
Den dumme og fromme danske biskop og salmedigter H. A. Brorson
udtrykte tidens herskende klasses syn i Lissabons Ynkelige Undergang ved Jordskælv:
Folk
går i verden om så sikker og forvoven
Som var der ingen Dom og
ingen Gud foroven,
Om der er også ret en Himmel eller ej,
Derom de
lige let kan sige Ja og Nej. (
)
Da må Gud fare ned og give sig
tilkende
Og kaste trodsighed, som Babel, over ende,
At ej den tidsel-aks
skal råde overalt
Og hveden blive straks og alle vegne kvalt.
Men
katastrofen i Lissabon fik også revolutionære og progressive tænkere
som Voltaire til at stille spørgsmålstegn ved en Gud, der tillod
en sådan dommedag, som ramte i flæng, og især gik ud over de
fattige.
Mere end 200 år senere sagde Haji Ali, en troende muslim
til en avis:
- Det var som om Gud havde udløst sin vrede over folket.
Det var dagen efter tsunami'en ødelagde hans hjemby Bireuen i Indonesiens
Aceh-provins, det hårdest ramte område overhovedet.
Kristne,
hinduer, muslimer - troende fra alle retninger såvel som ikke-troende -
alle blev de ofre. Naturens kræfter rasede, godt hjulpet på sin dommedagsvej
af mangelen på et varslingssystem for Det indiske Ocean og af den forudgående
hæmningsløse ødelæggelse af naturlige barrierer i havet
til fordel for industrielt fiskeri og turisme.
Flodbølgen i Asien udslettede
i et frygteligt øjeblik mere end dobbelt så mange menneskeliv som
atombomben over Hiroshima ved nedslaget.
Paradoksalt nok har katastrofen
genskabt en følelse af 'normalitet' verden over. Det er næsten som
om 'verdenssamfundet' igen eksisterer. 'Alle' står sammen
om at hjælpe ofrene. Det ellers usynlige FN er fra sidelinjen for et øjeblik
kommet på banen igen. Det er som om katastrofen giver en slags mening, også
for dem, der ikke blander en højere styrelse ind i tragedien. Om ikke andet,
så som muligheden for at vende et nyt blad i historiens bog om forholdet
mellem de rige og fattige i verden. Katastrofen forvandles til 'nyt håb'.
Folk
overalt er dybt berørte over omfanget af denne ulykke, som i medierne i
lang tid har fortrængt alle andre nyheder, og de har givet flere penge til
nødhjælp end nogensinde før set.
Fra regeringerne er ingen
ende på løfterne om hjælp til katastrofens ofre. De vil
ikke blive glemt, lyder det samlet og i kor fra Det Hvide Hus til alverdens
børser.
Der er også politik i ulykken: Således er den amerikanske
hær forvandlet fra en global dræbermaskine til et humanitært
udrykningskorps.
I Danmark forvandlede den en forpjusket statsminister
til 'statsmand' (som en avis beundrende skrev): Anders Fogh Rasmussen aflyste
i sidste øjeblik sin planlagte nytårstale og den forventede udskrivelse
af valg og erstattede den med en alvor, som passede til lejligheden.
Valget
er udsat til en anden passende lejlighed.
Det er nødvendigt at sige
det: Det vil alt sammen blive glemt, næsten da. De fleste af de gavmilde
løfter vil ikke blive holdt. Katastrofens omfang kunne have været
langt, langt mindre end tilfældet blev, og de langvarige negative konsekvenser
for landene og folkene, især fattigfolk, i hele regionen vil ikke blive
effektivt afbødet. Den 1 år gamle katastrofe i byen Bam i Iran, hvor
et jordskælv dræbte 40.000, mærkes endnu: Kun en tiendedel af
løfterne om hjælp fra det internationale samfund er blevet indfriet.
Katastrofen
i Det Indiske Ocean gør ikke verdenssamfundet 'normalt'. Den vil blive
afløst af nye menneskeskabte tragedier, af hverdagen i det imperialistiske
system.
Netavisen 6. januar 2005