Strøtanker
Kommunistisk Politik 3, 2004
I anledning af takststigningerne samlede Politiken over 40.000 protest-underskrifter ledsaget af over 9000 kommentarer. Nedenstående er skrevet efter at jeg har læst i kommentarerne og er blevet inspireret af dem.
Prisstigningerne på den offentlige transport rammer med næsten kirugisk præcision dem, der ikke har for meget i forvejen: Lærlinge, studerende, småbørnsfamilier, lavtlønnede, pensionister, kontanthjælpsmodtagere, syge og handicappede, arbejdsløse, og folk med flere arbejdspladser, og skiftende arbejdssteder og -tider.
Dette betyder at regeringen reelt igen har øget beskatningen
af de lavestlønnede, på trods af det bebudede skattestop, som ovenikøbet
kun gavner dem, med store indkomster.
Takstforhøjelserne er en del af
de ideologisk betingede nedskæringer af den offentlige sektor med privatiseringer
og brugerbetaling. Man trækker pengene fra de fattigste dele af befolkningen,
dem der i forvejen næsten intet har og giver dem til de rigeste, de mennesker
der sidder på det hele.
Hvad får vi så for de højere
priser? Færre afgange, ringere dækning, øget bilkørsel,
mere trafikkaos og mere forurening, mere astma og andre sygdomme. Større
CO2-udslip. Nedslidte veje. Mere EU-tilpasning.
Hvem tjener så på
det? Det gør medicinalfirmaerne, bilfabrikkerne, entreprenørerne
og olie-industrien og sikkert flere til.
Danskerne ville få det bedre,
hvis pengene blev hentet andre steder, som f.eks. fra den kontanthjælp på
15 milliarder kr.som bilisterne får i kørselsfradrag eller ved afgifter
på benzin og luksusbiler.
De stigende billetpriser er en hån
mod brugerne. Vi er i forvejen plaget af togforsinkelser, discountbusser, stressede
chauffører, uregelmæssige afgange og forringet dækning med
offentlig transport i yderområder og -tider og stresset af et stigende arbejdspres.
"Derfor
må ung som gammel stå sammen og fortælle regeringen at den ikke
kan brandskatte landets borgere med brugerbetaling og velfærdsforringelser",
lyder det i en kommentar. Andre fortryder det kryds, de satte ved sidste valg.
"Nu kan det være nok", lyder det, sammen med udtryk som
"grotesk", "skattefup", "for ringe" og "kollektivt
selvmord".
"Solidaritet er forlængst gået
af mode", læste jeg, "skal det nu også være
tilfældet med ansvarlighed?"
"Nu undertrykkes også
den frie bevægelighed", skrev en anden.
"Lønstigningerne,
hverken i det private og slet ikke i det offentlige regi, har haft lignende stigninger.
DSB/HUR slår vist alle rekorder for prisstigninger."
"De
penge der burde gå til at man har råd til at køre i bus bliver
brændt af af en politisk motiveret politiledelse på at smadre Christiania.
Det fjerner opmærksomheden fra den stigning i bankrøverier der er
fordi - folk ikke har råd til at køre i bus. Eller betale deres bøde
på biblioteket eller gå til tandlægen..."
"Det
synes som om den nuværende regering i mere end en forstand har lagt sig
tæt op af George W Bush´s politik - nemlig at forfordele de bedre
stillede på bekostning af de dårligst stillede i det danske samfund"
Der sker andre og store, rædselsfulde misgerninger i hele verden, engang imellem bliver det for slemt, - det er ikke til at leve med, så lukker vi øjne, mund og ører. Men når så vi bliver trådt over tæerne, kommer hele harmen til udtryk. Det kan gå hen og blive Foghs største fejlberegning.
GBe
Se også:
Den
store trafikulykke: Privatiseringen
Netavisen 26. januar
2004