Tørklædeforbud: Del-og-hersk politik

Hvad er den underliggende dagsorden bag spørgsmålet om tørklæder?

Af Henning Paaske Jensen
Arbejderpartiet Kommunisterne

En hovedbeklædning får i hele Europa pludselig megen større opmærksomhed end denne religiøse og kulturelt betingede beklædning fortjener.
Hvorfor den store opmærksomhed?
Noget stikker under!

Som kommunist og ateist er jeg modstander af religion og dermed af alle deres symboler. Vil på lang sigt arbejde for at gøre disse personlige religiøse holdninger og symboler til kapitalismens overleveringer.
Det gøres ved først og fremmest her og nu og arbejde for arbejderklassens enhed og udvikling imod kapitalismen uanset hudfarve og religion. En aktuel lovgivning imod tørklæder understøtter næppe denne enhed og kamp, tværtimod.

Det er jo ikke den progressive bølge med krav om oplysning, uddannelse, afvisning af enhver form for religiøs påvirkning, der tegner billedet.
Tværtimod står kampen for at holde fast i de opnåede positioner, som f.eks. retten til at undervise i Darwins udviklingslære. Det er sat under pres i denne sorte tid med opstilling af kampen mellem "fremskridtets kristne religiøsitet" og "den tilbagestående religiøsitet især islam". De er også ved at "finde ud af", at videnskaben skal forbindes med noget religiøst for at være "komplet".

Billedet er for mig at se tegnet af det store opgør, det Bush uforvarende kom til at kalde det store korstog mod muslimerne. Muslimer der i dag, på samme måde som jøder og jødedommen tidligere blev det, bliver gjort til prygelknabe i imperialismens del og hersk ramme. Et led i imperialismens generalangreb på arbejderklassen og folkene i verden.

De der kraftigst artikulerer imod muslimerne, herunder deres hovedbeklædning i Europa, er de højreradikale folk som Le Pen, Haidar og Pia Kjærsgård efterfulgt i forskellig udstrækning af de "pæne" borgerlige og borgerligt socialdemokratiske kræfter i Europa.

I Danmark er der indført en flygninge- og indvandrerlovgivning der strider imod menneskerettighederne.
Under dække af forsvar for demokrati og danskhed gennemføres der lovgivning imod flygtninge og indvandrere og ikke mindst muslimer.
I dag kan staten i Danmark blande sig i om et ungt par kan giftes og bosætte sig i Danmark, hvis det er et "blandet" ægteskab.

Den lovgivning som indføres i Europa overfor flygtninge og indvandrere er en politik som i lang tid har haft sin offentlige næring især fra de højre radikale kræfter i Europa.

I unionstraktaten er der kræfter i Europa, der ønsker kristendommen fremhævet som det grundlag EU må bygge på.

Spørgsmålet om muslimernes tørklæder har været til debat i Danmark i en længere periode.
På en skole i Odense nægtede en højreradikal lærer f.eks. at undervise et barn med tørklæde. Denne racist blev tvunget til at forlade skolen.
Der har også været en tørklædesag hvor en pige fik ret i at hun havde ret til at bære sin hovedbeklædning i Føtex.
År efter er denne sag nu endt med sejr til Føtex.
I Odense har der også været en sag, hvor de borgerlige især Venstre rykkede i felten imod, at der var aftalt delt svømmeundervisning for piger og drenge på en skole i Vollsmose.

I Frankrig har de højreradikale som Le Pen, der tidligere har stillet spørgsmål ved KZ lejrene, ført an i krigen mod muslimerne og kravet om fjernelse af tørklæder fra offentlige skoler.
Ja, i Danmark har vi hørt en Indvandrekvinde som kalder sig progressiv stille sig frem i TV og gå ind for indførelse af forbud imod overhovedet at bære sådan muslimsk beklædning.

Det borgerlige Frankrig har nu fundet en formel for at forsætte presset imod muslimerne som gruppe. Lægger ikke skjul på, at den lov man nu ser ud til at ville indføre i Frankrig først og fremmest er rettet mod muslimer.
Man har som alibi taget andre religiøse symboler med som jødekalotten, turbans og store kors og lægger også op til at forbud mod bestemt skægbeklædning kan komme på tale.

Men det er ikke forsvaret af demokratiske rettigheder, der præger samfundene i imperialismen offensiv, tværtimod er det generalangreb på sociale goder og fjernelse af retssikkerheden gennem indførelse af terrorlovgivning.
I Danmark er der overhovedet ikke tale om at sikre statens adskillelse fra religiøsitet og kirken - i Danmark den kristne kirke. Det kaldes den danske kulturarv, som skal bevares og fortsætte med at gå i arv til kommende generationer.

I stedet for at opbygge den arbejdende befolknings fælles kamp mod kapitalen uanset religiøsitet, vil en sådan lovgivning imod tørklæder være udtryk for en del-og-hersk politik, der undergraver enhedsfronten og integrationen. Indførelse af sådanne forbud vil blot understøtte oprettelsen af endnu flere private religiøse skoler og hæmme integrationen.

Netavisen 12. februar 2004