Hvad er den underliggende dagsorden bag spørgsmålet om tørklæder?
Af Henning
Paaske Jensen
Arbejderpartiet Kommunisterne
En hovedbeklædning
får i hele Europa pludselig megen større opmærksomhed end denne
religiøse og kulturelt betingede beklædning fortjener.
Hvorfor
den store opmærksomhed?
Noget stikker under!
Som kommunist
og ateist er jeg modstander af religion og dermed af alle deres symboler. Vil
på lang sigt arbejde for at gøre disse personlige religiøse
holdninger og symboler til kapitalismens overleveringer.
Det gøres
ved først og fremmest her og nu og arbejde for arbejderklassens enhed og
udvikling imod kapitalismen uanset hudfarve og religion. En aktuel lovgivning
imod tørklæder understøtter næppe denne enhed og kamp,
tværtimod.
Det er jo ikke den progressive bølge med krav
om oplysning, uddannelse, afvisning af enhver form for religiøs påvirkning,
der tegner billedet.
Tværtimod står kampen for at holde fast i
de opnåede positioner, som f.eks. retten til at undervise i Darwins udviklingslære.
Det er sat under pres i denne sorte tid med opstilling af kampen mellem "fremskridtets
kristne religiøsitet" og "den tilbagestående religiøsitet
især islam". De er også ved at "finde ud af", at videnskaben
skal forbindes med noget religiøst for at være "komplet".
Billedet er for mig at se tegnet af det store opgør, det Bush uforvarende
kom til at kalde det store korstog mod muslimerne. Muslimer der i dag,
på samme måde som jøder og jødedommen tidligere blev
det, bliver gjort til prygelknabe i imperialismens del og hersk ramme. Et led
i imperialismens generalangreb på arbejderklassen og folkene i verden.
De der kraftigst artikulerer imod muslimerne, herunder deres hovedbeklædning
i Europa, er de højreradikale folk som Le Pen, Haidar og Pia Kjærsgård
efterfulgt i forskellig udstrækning af de "pæne" borgerlige
og borgerligt socialdemokratiske kræfter i Europa.
I Danmark er
der indført en flygninge- og indvandrerlovgivning der strider imod menneskerettighederne.
Under
dække af forsvar for demokrati og danskhed gennemføres der lovgivning
imod flygtninge og indvandrere og ikke mindst muslimer.
I dag kan staten i
Danmark blande sig i om et ungt par kan giftes og bosætte sig i Danmark,
hvis det er et "blandet" ægteskab.
Den lovgivning som
indføres i Europa overfor flygtninge og indvandrere er en politik som i
lang tid har haft sin offentlige næring især fra de højre radikale
kræfter i Europa.
I unionstraktaten er der kræfter i Europa,
der ønsker kristendommen fremhævet som det grundlag EU må bygge
på.
Spørgsmålet om muslimernes tørklæder
har været til debat i Danmark i en længere periode.
På en
skole i Odense nægtede en højreradikal lærer f.eks. at undervise
et barn med tørklæde. Denne racist blev tvunget til at forlade skolen.
Der
har også været en tørklædesag hvor en pige fik ret i
at hun havde ret til at bære sin hovedbeklædning i Føtex.
År efter er denne sag nu endt med sejr til Føtex.
I Odense har
der også været en sag, hvor de borgerlige især Venstre rykkede
i felten imod, at der var aftalt delt svømmeundervisning for piger og drenge
på en skole i Vollsmose.
I Frankrig har de højreradikale
som Le Pen, der tidligere har stillet spørgsmål ved KZ lejrene, ført
an i krigen mod muslimerne og kravet om fjernelse af tørklæder fra
offentlige skoler.
Ja, i Danmark har vi hørt en Indvandrekvinde som
kalder sig progressiv stille sig frem i TV og gå ind for indførelse
af forbud imod overhovedet at bære sådan muslimsk beklædning.
Det borgerlige Frankrig har nu fundet en formel for at forsætte presset
imod muslimerne som gruppe. Lægger ikke skjul på, at den lov man nu
ser ud til at ville indføre i Frankrig først og fremmest er rettet
mod muslimer.
Man har som alibi taget andre religiøse symboler med som
jødekalotten, turbans og store kors og lægger også op til at
forbud mod bestemt skægbeklædning kan komme på tale.
Men
det er ikke forsvaret af demokratiske rettigheder, der præger samfundene
i imperialismen offensiv, tværtimod er det generalangreb på sociale
goder og fjernelse af retssikkerheden gennem indførelse af terrorlovgivning.
I
Danmark er der overhovedet ikke tale om at sikre statens adskillelse fra religiøsitet
og kirken - i Danmark den kristne kirke. Det kaldes den danske kulturarv, som
skal bevares og fortsætte med at gå i arv til kommende generationer.
I stedet for at opbygge den arbejdende befolknings fælles kamp mod kapitalen
uanset religiøsitet, vil en sådan lovgivning imod tørklæder
være udtryk for en del-og-hersk politik, der undergraver enhedsfronten og
integrationen. Indførelse af sådanne forbud vil blot understøtte
oprettelsen af endnu flere private religiøse skoler og hæmme integrationen.
Netavisen 12. februar 2004