Medicin-eksplosion

Medicinindustrien tjener i disse år penge som aldrig før. Det skyldes ikke så meget, at videnskaben i dag er i stand til at kurere langt flere sygdomme end tidligere, men derimod medicinindustriens monopolstilling og det faktum, at de kapitalistiske arbejds- og samfundsforhold producerer folkesygdomme i masseskala. Nedslidning, stress, psykiske lidelser og allergi- og miljøsygdomme er en kæmpeforretning, som de magtfylde medicinmonopoler ikke ønsker at se forsvinde.
Det amerikanske marked er forsat verdens mest profitable medicinmarked.
På bare et år er prisen på medicin i USA steget i gennemsnit med 10,9 %. Samtidig steg forbruget af receptpligtig medicin med 19 % i 2000 i forhold til året før. Der blev købt for 21 mia. dollars mere medicin. Det samlede forbrug kom dermed op på 132 mia. dollars eller 1.000 mia. kroner.
Fra medicinindustrien side begrundes prisstigningerne med den kostbare forskning, der står bag. Men den holder ikke.
Medicinmonopolerne fastsætter nemlig selv deres priser. Et af de store hits, allergipræparatet Claritin, koster i USA 2,13 dollars pr. pille, mens det i nabolandet Canada sælges for 70 cent stykket. Herhjemme er billigere at køre hele vejen til Spanien og købe NOVO Nordisks insulinprodukter end at købe dem i Danmark
En nylig undersøgelse fra det amerikanske National Institute For Health Care Management viser, at de nye anden- og tredjegenerationsprodukter, som sendes på markedet i disse år, ofte er tre, fire eller fem gange så dyre som de oprindelige, der kom for 10 år siden. Her har medicinalmonopolerne haft meget svært ved at postulere øgede udgifter til forskning i den størrelsesorden.
Markant stigende reklame
Priserne og forbruget er steget markant i takt med den voldsomme stigning i markedsføringen af dyr medicin i USA. De seneste 10 år er den direkte markedsføring over for forbrugerne blevet fyrredoblet, 40 gange så stor som tidligere, så der i dag bruges 2,5 mia. dollars om året på reklame og markedsføring.
At denne investering i omvendt forbrugeroplysning virkelig kan betale sig, viser de tørre tal. Hver gang koncernen Schering-Plough bruger en dollar til markedsføring af deres allergipille Claritin, er der skabt et mersalg på 3,5 dollars. Med en massiv satsning er Claritin røget ind blandt de ti superprodukter, der sælger bedst. Alene til disse ti produkter bruger medicinalindustrien 41 procent af de penge, der går til markedsføring.
Medicinmonopolerne er udsat for stigende kritik for deres alt for åbenlyse profitjagt, som det skete med de omfattende protester for at sikre billig aids-medicin i Sydafrika på trods af monopolernes patentrettigheder. Der er derfor startet en ny form for markedsføring og imagepleje fra deres side. Det schweiziske Novartis har f.eks. netop besluttet at forære dyr kræftmedicin til 2.400 dollars om måneden til en gruppe af de fattigste amerikanere, ligesom der er foretaget lignende charmeoffensiver med aids-medicin.

-vito
KP11, 2001