Strukturreformen har skabt bekymring
blandt titusinder af offentligt ansatte, som af gode grunde føler deres
arbejdsplads forsvinde under dem.
Med
reformens opdeling af Danmark i fem store regioner,
som skal varetage sygehusdriften, trafikselskaber samt udviklingsplaner, så
er der lagt i kakkelovnen med hensyn til rationaliseringer. Stordriftsfordelen
skal indkasseres, hvilket praktiseres med effektive prikkerunder.
Det er
nærliggende at tro, at de nye regionale såkaldte hovedstæder
er blevet placeret, hvor de er, med det formål at lue ud i personalet. Mindst
tre ud af de fem hovedsæder er nemlig placeret så akavet i forhold
til de nuværende større amtslige centre, at mange af de ansatte enten
er tvunget til at flytte eller acceptere flere timers transport hver dag frem
og tilbage fra arbejde, hvilket automatisk vil få mange til at overveje
deres nuværende job.
Det vil i givet fald omvendt redde de nye regioner
for at skulle fyre de ansatte i samme omfang som ellers.
Parallelt med
konsekvenserne af "stordriftsfordelen" betyder reformen også på
andre leder færre arbejdspladser. Sigtet med reformen drejer sig ikke mindst
om at fortsætte udliciteringen og privatiseringen af de tilbageværende
offentlige funktioner. Det vil ske på såvel stats-, regions- som kommunalt
niveau. Ligesom regionsopdelingen i den sidste ende er besluttet på baggrund
af EU's planer om at opdele hele EU i regioner, så er privatiserings- og
udliciteringsindholdet også implementeret efter EU's taktstok.
LO
peger i forbindelse med sin kritik af reformen på en anden konsekvens, der
med LO's øjne også vil betyde færre arbejdspladser. LO er utilfredse
med, at jobformidlingen fremover varetages af de kommunale enheder:
- Reformen
fører til opsplitning af arbejdsmarkedet, ringere aktivering af de arbejdsløse,
mindre mobilitet og dårligere formidling af arbejdskraft til virksomhederne.
Resultatet er færre job, mener LO's formand Hans Jensen.
KTO,
som er et forhandlingsfællesskab, der repræsenterer størsteparten
af de offentlige ansatte, har da også rejst to krav i forbindelse med reformen:
en aftale om tryghed i ansættelsen to-tre år frem efter ikrafttræden
1. januar 2007, samt at regeringen og staten påtager sig engangsomkostningerne
ved at sammenlægge kommunale og regionale forvaltninger.
Dennis Kristensen,
formand for såvel KTO som FOA, opfordrer Kommunernes Landsforening til meget
hurtigt at trække i arbejdstøjet, så man får lavet en
tryghedsaftale.
- Det handler om, at man som ansat kan gå ind
i sammenlægningerne som medspiller frem for at skulle være bekymret
for sit job, lønnen, arbejdspladsens geografiske placering og alle de ting,
der betyder noget for den enkelte. Jeg synes, de kommunale arbejdsgivere burde
føle sig forpligtet til at lave en sådan aftale, siger han.
Se
også
AF bliver til Jobcenter
Netavisen
30. juni 2004