AP Møller Mærsk på CO2-profitvognen

Den CO2-storforbrugende AP Møller Mærsk koncern, som har en større udledning af CO2 end hele Danmark, er nu gået igang med at udnytte den profitmulighed i forhold til CO2-reduktion, som blev beskrevet i det seneste nummer af Kommunistisk Politik.

Se Hvorfor Mærsks profil er kulsort – og vil blive ved med at være det
KP24, 2009

Dét vil sige mod betaling at transportere CO2, få det pumpet ned i oliefelter til oplagring, og samtidig presse de sidste olierester ud af oliesvampen.

Dette scenarium er ved at blive til virkelighed, fortæller Mærsk- koncernen i en pressemeddelelse.

Drivhusgasser fra det finske kulkraftværk i Pori skal sejles ud til halvtomme oliebrønde på Mærsks skibe og hjælpe med at presse de sidste rester olie ud af felterne.

Mærsk gruppen skal medvirke i verdens hidtil største demonstrationsprojekt, der skal fjerne 1,2 millioner ton CO2 fra jordens overflade hvert år og gemme det nede i undergrunden.

Projektet, som støttes af EU's CCS Demonstration Program (Carbon Capture and Storage), går ud på, at store mængder CO2 skal opfanges i røgen i det finske 565 MW kulkraftværk Meri-Pori ved kystbyen Pori og overføres i CO2 tankskibe.

Det danske Mærsk - rederi og oliefirma - er eksperter på begge områder og skal både transporte CO2-gassen væk og pumpe det ned i undergrunden i de halvtomme oliefelter og samtidig pine de sidste rester i disse ud. Det er at slå adskillige fluer med et smæk.

Der er nu fremskredne planer om bygning af CO2- tankskibe i forventning om, at der vil være en tilstækkelig CO2-foruening fremover, som de kan knytte an til.
Fortsat elprodukton i CO2 forurenende kulkraftværker, hvor CO2 opfanges i røgen, vil være endnu en lækkerbisken for Danmarks største CO2-udleder.

Netavisen 15. december 2009