De mindre danske rederier skal specialisere sig i våbentransport og
transport af atomaffald, foreslår Søfartsstyrelsen under Erhvervsministeriet.
Hvorfor danske skibe og søfolk overhovedet skal inddrages eksporten af
dødsensfarlige våben eller transport af giftigt atomaffald? Jo,
lyder det fra Søfartsstyrelsen, for at hjælpe et dansk erhverv,
som er hårdt presset af den internationale konkurrence. De danske rederier
kan kun overleve økonomisk ved at specialisere i sejlads med de dødsensfarlige
produkter . . .
Samtidig har regeringen afvist at forbyde danske våbentransporter til
krigsførende lande og konfliktområder.
Enhedslisten har fremsat forslag herom som reaktion på, at rederiet T&C
i Svendborg havde ladet et af sine skibe sejle 20 kampvogne fra Polen til Sudan,
der ellers er ramt af våbenembargo. Skibet sank under mystiske omstændigheder
i Middelhavet.
Som følge af den teknologiske udvikling indenfor våbenproduktionen
er der ifølge regeringen brug for en omfattende gennemgang og vurdering
af reglerne for transport af våben på danske skibe. Det er nødvendigt
for at afklare, hvilke produkter og transportmidler, der eventuelt skal være
omfattet af en lov om forbud mod våbentransport, mener Elisabeth Arnold.
Til juni år 2002 vil en arbejdsgruppe have sine overvejelser færdig.
I bedste fald, må det nok siges.
Dette fænomen hedder på godt gammelt dansk en syltekrukke.
Netavisen 22. maj 2001