AP Møller kapitalen slog til: Skråt op med tusinder af ansatte

Kommunistisk Politik 16, 2009

Profitlukningen af Lindøværftet er en katastrofe for de ansatte i en hel branche og for en hel by

AP Møller koncernens nylige beslutning om at dreje nøglen helt om for Lindøværftet og dermed stort set skibsbygning i Danmark, har sendt chokbølger henover de ansatte på værftet og på byen Munkebo, en by, som blev bygget op omkring værftet med millioner af støttekroner til Lindø-ejede boliger.

Omkring 3000 ansatte berøres direkte, og regner man underleverandører og eksternt ansatte med, vurderes det at op mod 8000 ansatte kan blive berørt at lukningen.

Danmarks rigeste virksomhed, som om nogen bestemmer dansk indenrigs- og udenrigspolitik og rummer verdens største containervirksomhed, slog med beslutningen om at lukke værftet ned som en grib: de ønsker nu at forberede andre jagtmarker i den imperialistisk globaliserede verden, der lige nu hærges af en global overproduktionskrise.

Lindøværftet er et gennemrationaliseret værft som er blevet et af de mest effektive i hele verden efter årlige rationaliseringsrunder og etablering af robotter så det kom ned på omkring 3000 ansatte. For år tilbage beskæftigede værftet mere end det dobbelte antal hænder.

Den nuværende økonomiske krise der er et resultat af den internationale og danske kapitals kamp for maksimumprofit er i sit væsen en overproduktionskrise. Ikke fordi folk ikke efterspørger varer, men fordi de ikke har tilstrækkelig penge til at betale med. Og ikke længere kan forsætte med at låne og stifte gæld.
En sådan krise er særdeles følsom for værfts og skibstransport.

Men når guden ikke er at sikre folks behov og fremtiden, men derimod det globaliserede marked hvor den imperialistiske kapital kan gå hen efter maksimalprofittens forgodtbefindende så tænker man ikke på ”gynger og karruseller” eller på hvad folk har skabt i tider uden global krise.

AP Møller koncern gør sig klar til at skovle endnu flere profitter hjem når den nuværende langvarige krise får et midlertidigt opsving. Så skrot med de danske arbejdere og endnu større udbytning af arbejderne i den 3. verden.

Endnu et eksempel på at vi lever i et råddent krisefyldt system som ikke tænker på i hvor mange år virksomheden har skovlet profitter hjem på arbejdernes bekostning. Profitter holdt oppe af kæmpemæssige statslige kredittilskud til skibsfinansiering.

Kamp mod fabrikslukninger

Rundt omkring i verden drastiske reaktioner i form af arbejdsnedlæggelser og arbejdspladsbesættelse imod terrorlukninger af virksomheder som på Vestas fabrik i England og bilfabrik i Sydkorea.

Det reformistiske faglige regi i Danmark forsøger at komme sådanne aktioner i forkøbet og inddæmme ideer om handling og aktioner ved at konstatere, at 'sådan er den globale udvikling desværre', og at svaret stort set blot er krav om efteruddannelse af de fyrede.

Et samfund uden udbytning ejet af den danske arbejderklasse hører ikke til deres dagsorden. I stedet forsøger de sig med: Hvordan kan vi leve med den påståede uundgåelige imperialistiske udvikling, kaldet globalisering?

Gennemføres massefyringerne på MAN Diesel i Frederikshavn og den planlagte lukning af Lindøværftet vil en lang industriepoke med skibsproduktion i Danmark næsten være slut. I 1996 lukkede man den gamle industriarbejdsplads B&W og 3 år senere var det Danyard i Ålborg som fik kniven.

Ovenpå chokket er der sikkert mange ansatte som tænker denne massakre bør ikke gå stille af, og stadig flere kræver fortsat produktion på profittens bekostning.

Netavisen 15. august 2009