SAS søger rekonstruktion under amerikansk konkurslovgivning

Perioden med Corona-lukningen har betydet en nedgang i luftfartsindustrien især på forretningsrejser. Det har ramt statens luftfartsselskab SAS og andre af store luftfartselskaber over hele verden. Samtidig har SAS opbygget en kæmpe gæld, de ikke kan betale tilbage. I praksis er virksomheden gået konkurs. Men der findes en smutvej i den amerikanske konkurslovgivning, der kan sikre at virksomheden kører videre mens gæld konverteres til nye aktier. Konkurs under chapter 11 giver samtidig SAS mulighed for at genforhandle kontrakter og eksisterende aftaler med ansatte og leverandører mm. Det er en form for konkurs, som verdens flyselskaber tilsyneladende gør flittigt brug af. Når statens luftfartsselskab SAS i sin FORWARD plan skriver, man skal være konkurrencedygtig, betyder det altså konkurrencedygtig i konkurskarruseller og usikre forhold for ansatte, kunder og underleverandører.

En række større flyselskaber har gennem tiden erklæret sig konkurs og har enten indstillet driften eller reorganiseret sig under konkursbeskyttelse. Et element går igen i næsten enhver af disse konkurser: det er opsigelsen af eksisterende kollektive overenskomster, under påstand om at reducere omkostninger en fremgang, der er helt tilladt ifølge den amerikanske konkurslov.

Dagen efter pilotstrejken i SAS brød ud mandag søgte flyselskabet om konkursbeskyttelse via den såkaldte chapter 11-procedure. Det er normalt et skridt, der har været længe under forberedelse, hvis ansøgningen skal have mulighed for at blive godkendt.

Keld Bækkelund Hansen, forhandlingschef for piloterne i Dansk Metal forklarer, at det er åbenlyst at konkursansøgningen har været flere måneder undervejs. ”SAS har på intet tidspunkt reelt ønsket en aftale. De er bevidst gået efter en konflikt, så de nu kan sige, det er medarbejdernes skyld. Det er en rystende adfærd fra en virksomhed, der har den danske stat i ryggen.”

Det sidste er den afgørende pointe, men der er ingen grund til at være rystet. For netop den danske stat har ved flere lejligheder vist sig som den værste undertrykker af arbejderrettigheder og overenskomster. Det gælder f.eks. da regeringen lockoutede lærerne og lovgav om dårligere overenskomstforhold, eller da regeringen så sent som sidste år lovgav om sygeplejerskernes overenskomst, som de havde stemt nej til flere gange og selvom de ansatte flygter fra sundhedsvæsnet, eller når det offentlige hyrer suspekte udenlandske entreprenører, der underbetaler arbejdere til at gennemføre kæmpe anlæg, som Femern.

Gang på gang har Folketinget vist sig som EUs villige og nyttige idioter; de går selv forrest i afviklingen af velfærd og arbejdsforhold og forrest i privatisering af statens virksomheder. Med mottoet: Profitten er privat, mens gælden er kollektiv og står i skatteydernes navn.

Det er altså håbløst naivt at tro på, at en SAS rekonstruktion under amerikansk konkurslovgivning er positivt. Når statens luftfartsselskab SAS i sin FORWARD plan skriver man skal være konkurrencedygtig, betyder det altså konkurrencedygtig i konkurskarruseller og usikre forhold for ansatte, kunder og underleverandører.

I sidste ende betaler de strandede kunder, ansatte og leverandører for kapitalismens gældskriser og økonomiske bobler.

Strejken udvides

Pilotstrejken kommer bl.a. fordi SAS har nægtet at genansætte de corona-opsagte piloter på samme vilkår. Metal Luftfarts overenskomst nævner specifikt en genansættelsespligt inden fem år. Hvis der bliver opslået stillinger skal opsagte altså stå først uden at miste anciennitet.

Men i ly af corona-nedlukningen har SAS splittet nogle fly fra til det nyoprettede datterselskabet SAS-CONNECT, der har fokus på turisme. Her har man tegnet overenskomst med Flyvebranchens Personale Union og vil de opsagte piloter ud og flyve i deres gamle fly bliver de sat tilbage i anciennitet og må begynde forfra ad løntrappen.

Strejken har i første omgang ført til aflysninger af omkring halvdelen af SAS’ flyafgange midt i den travle sommertrafik. Og det kan blive endnu mere omfattende, når mekanikerne, der servicerer fly fra datterselskabet SAS Connect også går i strejke i form af en sympatikonflikt.


Dette er en artikel fra KPnet. Se flere artikler og følg med på
KPNET.DK – NYHEDER HVOR DER KÆMPES – eller på FACEBOOK
Udgives af APK – Arbejderpartiet Kommunisterne