Pressemeddelelse fra “8. marts – Kvindeoprør”

8. marts – Kvindeoprør

Pressemeddelelse

Markante kvinder på tværs af fag og bevægelser har startet initiativet 8. marts – Kvindeoprør. På Kvindernes internationale kampdag 8. marts 2022 går vi sammen om at kræve:

· Respekt for vores arbejde og faglighed, flere ansatte på gulvet, arbejdsforhold der ikke gør os syge

· Højere grundløn og ligeløn nu

· En offentlig sektor sundheds-, omsorgs- og uddannelsessektor der oprustes, så vi trygt kan passe både arbejde og familie.

”Tiden er inde til at vi for alvor får cementeret at ansatte ude i omsorgsfagene fortjener respekt og anerkendelse, og arbejdsforhold der ikke gør os syge” sådan udtaler en af initiativtagerne Vibeke Kline Lange Frost, som er medstifter af både den tværfaglige ligelønsbevægelse #SlutMed1969 og af Foreningen af Danske sygeplejersker.

”Vi er gået sammen flere kvinder på tværs af fag og rundt omkring i hele landet – vi kræver fælles en højere grundløn og at udligne det historiske lønefterslæb” udtaler folkeskolelærer Karna Larsen som også en af initiativtagerne.

Sygeplejerske på OUH, Mette Vestergaard Jørgensen er overbevist om: “At Hvis SOSU’erne, pædagogerne, socialrådgiverne og alle de andre grupper nu ser at det nytter at sige nej, så kan vi skabe en bevægelse – på tværs af fag – som virkelig kan skabe reelle forbedringer for vores arbejdsforhold, vores løn og for alle dem som bruger den offentlige sundheds- og omsorgssektor’”

Anja Bach er SOSU-elev og har været med til at starte initiativet fordi: “Det er ufatteligt vigtigt at vi holder fast i, at alle ansatte indenfor sundheds- og omsorgssektoren har krav på ordentlige arbejdsforhold, nok kollegaer til at udføre opgaven og langt højere løn”.

”Ligeløn er fortsat en kvindekamp desværre, og det ville være mit store ønske at alle mænd, kvinder, unge og gamle vil danne fællesskab om at ændre på historien og være med til at fremtidssikre vores velfærdssystem” supplerer Katrine Vilien medstifter og bestående medlem af Foreningen af Danske sygeplejersker og engageret i ligelønsbevægelsen #SlutMed1969 og ligestillingsambassadør i KVINFO.

D. 8. marts 2022 markerer kvinder rundt om i hele landet, at tiden er inde til at gøre op med uligeløn og lavtløn.

Regeringen får ikke lov at hengemme ligelønsproblematikken i en lønstrukturkomite.

Dette og mange andre initiativer i 2022 skal være med til at lægge et pres på.

8. marts – Kvindeoprør vil tage initiativ til at dagen bliver markeret i flere af de store byer.

I København på Rådhuspladsen og på Flakhaven i Odense. Øvrige lokationer meldes ud senere.

Initiativet kommer til at omhandle et fokus på styrkelse af en offentlig sektor, både på sundheds- omsorgs- og uddannelsesområdet.

Solidaritet, sammenhold og fællesskab bliver udgangspunktet.

Vi håber at mange vil bakke op om initiativet og vi inviterer til at man tilslutter sig lokalt!

Kontaktpersoner
– Mette Vestergaard Jørgensen, sygeplejerske, vejlelongsgyden31@gmail.com, tlf: 31546353
– Katrine Vilien, Sygeplejerske, info@designcare.dk, tlf: 28801733

– Vibeke Kline Lange Frost, Sygeplejerske og adjunktvikar: Vibeke-stephanie-2005@hotmail.com tlf: 28943632 (ikke i januar måned)