Massefyringer og hjemsendelser i Københavns Lufthavn – arbejdsløsheden eksploderer

Flytrafik, bagagehåndtering, flyvask, butiksarbejde og rengøring. En kæmpe industri er bygget op omkring lufthavnen i Kastrup. Lufthavnen der er Københavns områdets næststørste arbejdsplads, efter kommunen, er nu faldet sammen som et korthus. Senest har SAS varslet massefyringer af 1700 fuldtidsjobs, alene i Danmark. Det sker på trods af muligheden for fortsat at bruge de forlængede hjælpepakker

I alt har lufthavnen beskæftiget tæt på 25.000 mennesker, og nu er de ca 21.000 hjemsendt på hjælpepakker eller fyret. Mange bor tæt på lufthavnen, i Tårnby, hvor arbejdsløsheden er eksploderet. Siden Danmark blev ’lukket ned’ er arbejdsløsheden her mere end fordoblet. Og mange familier bliver dobbelt ramt, når begge mister deres arbejde.

Mange af de ansatte er organiseret i 3f.

– Vores medlemmer laver alt fra at ordne banerne, skubbe fly, håndtere bagage, gøre rent, lave mad og meget af det bliver jo lukket helt ned, så længe der ingen fly er, siger formand for 3F Kastrup Henrik Bay-Clausen til Berlingske.

Og dertil kommer følgejobs som elektrikere, malere og sanitetsservice og rengøring.
Og nu kommer fyringerne i SAS oveni.

”SAS må spænde livremmen ind og tilpasse sig markedet” udtaler SD gennem deres erhvervsordfører Orla Hav. Hvad betyder det? Pres på de ansattes lønninger og arbejdstempo?

Det er en brugt metode, hvor SAS siden 2002 har rationaliseret og fyret, fra dengang 35.506 ansatte til 17.000 i dag, inden de seneste massefyringer.

D. 10. marts bad SAS sine ansatte gå 20 procent ned i løn i en periode på tre måneder på grund af udbruddet af coronavirus.

– SAS vil invitere ledelsen i fagforeningerne til at diskutere muligheden for, at alle SAS-ansatte reducerer arbejdstiden med 20 procent og et tilsvarende cut i lønnen for en periode på tre måneder, skrev personalechef Carina Malmgren Heander, ifølge Dagens Næringsliv.

SAS satser på overlevelse – ofrer de ansatte

SAS regner med at fortsætte som virksomhed og fortsætte med at indhøste profit – efter krisen.

Beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard garanterer på sin side, at ’regeringen nok skal holde SAS på vingerne’. Men på hvilke betingelser? Hvad med de fyrede ansatte? Hvordan er garantierne for dem? De bliver ofret, trods alverdens hjælpepakker.

Om de kommer tilbage til jobbet er yderst tvivlsomt, og dagpengene dækker langt fra leveomkostningerne. Understøttelsen er stadig på samme lave niveau. Her er der ingen hjælpepakke kommet.

Tilsyneladende regner SAS med stadig at kunne modtage hjælpepakker, trods massefyringer, og varslingen af fyringerne bruges også til at lægge pres på for nye lukrative støtteordninger.

Men det er arbejdspladser, ikke arbejdsgivernes profit der skal reddes.

Send regningen til de rigeste og bevar arbejdspladserne!
Og flere arbejdspladser kan skabes, hvor der tydeligvis er et kæmpe behov. Corona-krisen har sat en streg under den akutte mangel på varme hænder i sundhedsvæsen, daginstitutioner osv.

– Ingen må smides fra hus eller lejlighed pga corona-krisen!
– Stop for arbejdsgivernes udnyttelse af krisen med pres på løn- og arbejdsforhold!
– Fuld lønkompensation under hjemsendelse og omsorgsforpligtigelser
– Hæv dagpengene permanent til 90 % af lønnen

Se også

Solidaritetshilsen til de 200 fyrede bagagearbejdere fra Menzies Aviation
KPnet 11. april 2020


Dette er en artikel fra KPnet. Se flere artikler og følg med på KPNET.DK – NYHEDER HVOR DER KÆMPES – eller på FACEBOOK Udgives af APK – Arbejderpartiet Kommunisterne