Tryk STOP om OK20: Vi viser afstand ved at stemme NEJ!

Der har været arbejdet hårdt i den landsdækkende Tryk STOP indsats, for at dokumentere buschaufførernes arbejdsforhold og for at mobilisere alle chauffører. De landsdækkende stormøder har vist en kæmpe kampvilje. Trods dette valgte forhandlingsledelsen i 3F at gøre knæfald for arbejdsgiverne og lande en overenskomst der ikke engang dækker lønefterslæbet og forærer arbejdsgiverne 5 minutter af hver pause. Alle regionsgrupper i Tryk STOP anbefaler et NEJ til OK20

Michael Olesen, Tillidsrepræsentant Keolis, Aalborg i Tryk STOP’s video

3F’s forhandlere slår buschaufførernes overenskomst op som en stor sejr. Alle krav skulle angiveligt være sikret, lige fra pausefaciliteter til kæmpe lønstigninger. Lytter man til chaufførerne er virkeligheden en ganske anden! Og skuffelsen og harmen er stor. Ikke mindst overfor forhandlerne i 3F.

Tryk STOP indsatsen har givet sammenhold og opmærksomhed, men ser man på det OK-resultat der skal arbejdes efter de næste 3 år er det så dårligt, at alle regionsgrupper i landet opfordrer til at stemme NEJ. Som John Hansen, Fyn siger det:
– Overenskomsten er for vigtig til at vi kan lade den gå igennem som den ser ud.

Den generelle kritik lyder:

Der er alt for lidt i lønstigninger, det dækker knapt efterslæbet fra de sidste 3 overenskomster. Pauserne er forringet, 0-timers kontrakter er der ikke rørt ved og ansvaret for at sikre pause- og toiletfaciliteter er ikke placeret på en måde så det batter noget. Delevagter og rådighedsvagter skulle have været langt bedre betalt. Og turnusordningerne bliver erstattet af en ”ugentligt varieret arbejdsplan”, som øger risikoen for uforudsigelige vagtplaner.

3F påstår de har sikret både pauser og ordentlige pausefaciliteter. Men hvor er forbedringerne?
Som en chauffør udtrykker det:
– Det jeg ser er at jeg mister 5 minutter betalt pause hver vagt

En anden chauffør:

– Tror vist vores forhandlere har glemt at pause er pause!!! Arbejdsgiverne kan stadig købe din pause. Så er du forsinket, jamen ærgerligt – ingen pause, så bliver du bare kompenseret med noget overarbejde. Så kæmpe nej tak herfra.
Vores pauser er ikke vores arbejdsgiveres!!! Har jeg 30 min frokost så vil jeg have mine 30 min uanset om jeg er forsinket eller ej!!! Er fandme skuffet!!!

Det blev også udråbt som en sejr fra forhandlerne, at arbejdsgiverne nu kunne trækkes i Arbejdsretten, hvis faciliteter og pauser ikke er i orden. Men hvad er det værd?

Kenneth Rasmussen, Tryk STOP i region Midtjylland siger:

– Vi har på landsplan kæmpet en fælles kamp for at vores pauser og toiletfaciliteter var i orden. Vi har snakket med politikere i regioner og kommuner for at få dem til at tage ansvar. Nu er pauseproblematikken skrevet ind. Men kun arbejdsgiverne står som ansvarlige og kan idømmes bod. Vi ønsker at både regioner, kommuner, trafikselskaber OG arbejdsgivere får et fælles kædeansvar for at tingene er i orden.

En chauffør:

– Når arbejdsgiver og Movia skal løse problemerne, så ved vi alle hvordan det kommer til at gå. Bustransportørerne lægger sig fladt ned. For Movia har kontrakterne. Vi kan ikke engang få aftørringspapir i pauselokalerne.

Michael Olesen, TR Keolis bedømmer forliget på denne måde:

– Tryk STOP indsatsen har givet resultater – men ikke nok. Vi skal f.eks. selv betale for 20 minutter af pausen, mod 15 minutter i dag.

Og Kenneth Rasmussen supplerer:

-Med de nye pauseregler mister vi 5 minutter af vores daglige pauser. Vognmændene får det samme pr køretime = 5 minutters merfortjeneste til dem. 12 kr. pr chauffør. Merfortjenesten bliver rigtig høj når man regner sammen. På vores anlæg giver det over 100.000 kr om året.

Turnusaftalerne, der fastlægger arbejdsskemaerne i en længere periode er opsagt.
Umiddelbart en du som chauffør fuldstændig underlagt den enkelte arbejdsgivers luner med at stå til rådighed og du aner i værste tilfælde ikke hvad din vagtplan er efter en uge, i modsætning til en turnusordning, hvor arbejdsgiveren i det mindste skal ‘ind og pille’ ved måske 8 chauffører samtidigt, så man står helt individuelt og alene.

En kommentar til dette lyder:

– Hvordan kan man gå ind og opsige turnusser? Vi kan jo slet ikke komme til at deltage i noget som helst i vores fritid, og arbejdsgiver råder i forvejen over det meste af vores dag. Vi er til grin. 3F kommer til at bløde medlemmer. Et kæmpe NEJ herfra

Endnu en ting er 0-timers kontrakterne

Michael Olesen, TR Keolis udtaler:
– Om 0-timers kontrakterne meldte forhandlerne selv ud, at de var noget af det vigtigste. Alligevel blev det til ingenting. Kollegerne kører i måneder uden at vide om der er løn til dem i morgen.

Vi kan passende slutte af med endnu en chaufførkommentar:

– Tid til at sige STOP og holde fast, tid til for alvor at stå sammen i et fag der er blevet udvandet på det groveste i de sidste 3-4 OK-forlig. Få det på plads, eller forbered arbejdsgiverne på at busserne kommer til at holde stille!

Klik på billedet og se video fra Tryk STOP

 

 

 

 

 

 

 


Dette er en artikel fra KPnet. Se flere artikler og følg med på KPNET.DK – NYHEDER HVOR DER KÆMPES – eller på FACEBOOK Udgives af APK – Arbejderpartiet Kommunisterne