Bilfirma annoncerer: Robottaxi kommer på markedet indenfor 2 år

Hvordan verden så ud for hestehandlere i begyndelsen af det 19. århundrede, er meget tæt på hvordan fremtiden ser ud for alle bilfabrikanter i dag, der ikke når at komme med på det næste store teknologiske spring, hvor bilen ikke længere behøver hverken ejer eller fører. Inden de selvkørende biler kommer på gaden, må der må under alle omstændigheder stilles krav til sikkerheden – og til at de selvkørende egenskaber ikke bruges militært, som robotvåben, hvilket er en åbenlys risiko.

Af Franz Krejbjerg

Ved et debatarrangement for aktionærer og investeringsanalytikere forklarede Tesla i begyndelsen af ugen, at de har udviklet en hel ny type computer, og den inden året er omme vil gøre det muligt at slippe rattet og laden bilen overtage det meste af turen. Dog vil det der endnu gå lidt tid med godkendelse fra myndighederne og til at bilen kan klare sig selv under alle tænkelige forhold. Computeren er allerede monteret i alle deres nye biler, og vil blive eftermonteret i alle biler der er produceret efter 2016. Så når systemet bliver klar til at gå online vil der være flere hundrede tusinde biler der vågner op som forvandlede.

Den nye computer er udviklet til et eneste formål, nemlig billedgenkendelse. Den skal kunne gennemse billeder fra 8 forskellige kameraer og genkende vejens udstyr og øvrige trafikanter og afstand til dem. Og derudfra kunne styre bilen. Genkendelse af ting på billeder er en opgave computere er blevet gradvist bedre til i de seneste år, men der er kæmpestor forskel på at have adgang til en gigantisk computer der fylder hele kælderen, og så en computer der skal kunne passe i strømforbrug og størrelse til en bil.

I lang tid anså de fleste det for nærmest umuligt at udvikle den type teknologi, og de har i stedet baseret deres udvikling på systemer der har en meget hurtig dataforbindelse til en centralcomputer. Det kendes fra andre IT giganter der har udviklet søgemaskiner og sociale medier. Det er f.eks. den måde som Google og Facebook og Amazon arbejder på. Dine tastetryk bliver optaget lokalt og sendt til det nærmeste datacenter og derfra kommer svaret tilbage. Det er også sådan stemmegenkendelse virker, f.eks. er Siri kun en klient på telefonen, samtalen optages og sendes over nettet til datacentralen, og derfra sendes svaret tilbage.

Det er oplagt at denne tilgang ikke er særlig god til selvkørende biler; det vil simpelthen tage alt for lang tid at sende video i god nok kvalitet frem til et datacenter og sende beslutninger tilbage. De seneste måneder har der godt nok været opbygget en hvis hype omkring den kommende generation af mobile netværk, kaldet G5, der skulle kunne give den nødvendige hastighed til et sådant videosignal. Men selv når et sådant system bliver fuldt udbygget, med dertil hørende kæmpe datacentre, ville stadig give en masse svagheder og potentielle forsinkelser. Mens bilen vil stå stille indtil der er signal igen.

Alt dette har Tesla forsøgt at vende på hovedet. De har i stedet brugt mange milliarder på at udvikle en chip der kan køre bilen, uden der er brug for eksterne dataforbindelser. Computeren fylder ikke mere end den kan placeres i handskerummet, og dens strømforbrug opgives til kun 72w, hvilket er nogenlunde som en bærbar computer. Det vil med andre ord kun have lille indflydelse på bilens rækkevide.

Med den nye chip i produktion, er det ”kun” et spørgsmål om at udvikle programmet der kan køre selv, og også her er Tesla nået meget langt og forklarede hvordan de alene ved hjælp af kameraer placeret hele vejen rundt på bilen, kan afstandsbedømme, genkende og klassificere verden rundt om bilen, med meget stor nøjagtighed.

Deres seneste software opdatering, der kun er tilgængelig i USA, kan meget mere end at holde afstand til forankørende og blive i banen på motorvejen (EU’s har udskudt det til 2022 at nye køretøjer på vejene skal have dette som standard sikkerhedsudstyr). Teslas seneste opdatering betyder allerede, at biler der er produceret efter 2016 kan overtage styringen, genkende skilte og andre trafikanter, og selv vælge den rigtige bane i motorvejsudfletninger, fordi den har integreret en GPS løsning med dens autopilot. Og i 2022 forventer de at producere deres første biler helt uden pedaler og rat, biler hvor det altså bliver umuligt for passagererne at komme til at køre for hurtigt.

Foreningen af Danske privatbilister (FDM) tror ikke på at det kan lade sig gøre:

Vi kan konstatere, at teknikken og infrastrukturen endnu ikke er god nok i alle tilfælde. Derfor er vi også glade for, at man i EU har lyttet til bilklubberne og har besluttet, at systemer til fartkontrol skal kunne omgås og slås fra også efter de er blevet obligatoriske i nye biler i 2022”, forklarer FDM.

En robottaxi kan tilkaldes via en app

På mandagens præsentation kom Tesla også ind på hvad man kan bruge en bil til, der ikke længere er bundet til parkeringspladsen, men kan køre afsted uden fører. Med inspiration fra delebils-løsninger har de udviklet en app, hvor man med få klik på sin telefon kan vælge den nærmeste ledige bil, og den vil samle dig op på det valgte sted og tidspunkt. Destinationen indtastes og turen begynder. Overskuddet deles med Tesla.

Det lyder endnu som en fjern fremtidsversion, som langt de fleste vil bagatellisere som umulig, fyldt med juridiske faldgrupper, eller i det mindste kun for de aller rigeste, som en bil med egen privatchauffør. Ikke desto mindre er det en løsning som tilsyneladende kun ligger få år ude i fremtiden i USA, og dernæst vil komme til Kina og lande som Norge. I EU og resten af verden vil man beskytte sin egen bilindustri mod den slags, ved at forbyde teknologi der er længere fremme end ens egen. Der kan derfor gå mange år endnu før de første biler triller alene rundt herhjemme.

Når teknologien kommer, vil det betyde at bemandede taxier bliver en niche til ældre og børn med behov for assistance, eller til nattelivets unge mennesker der har behov for opsyn. Og ikke mindst vil forskellige overvågningsteknologier komme til at blive integreret i robotbil løsninger. Der er endnu kun åbnet en lille flig af de anvendelsesmuligheder som selvkørende teknologi vil få.

Og det er langt fra kun dårligt nyt, ikke mindst for unge der i dag kan få lov til at købe en kæmpe stor bil, og ofte kører med hovedet under armen med risiko for liv og lemmer og materiel. Da vil en bil der selv kan køre og overholder alle færdselsregler jo være en løsning som man politisk og samfundsmæssigt ret hurtigt vil få øjnene op for, da det vil spare liv og penge på færdselspolitiet og hospitalerne. Spørgsmålet er derfor om selvkørende biler uden rat bør blive en mulighed der kan integreres i de almindelige offentlige trafikløsninger.

Men endnu vigtige er det at stille krav om at alle denne type maskiner, der på den ene eller anden måde skal arbejde tæt sammen med mennesker og ved den mindste fejl kan udgøre en risiko for sine omgivelser, bliver testet grundigt at nationale myndigheder, under alle de forhold der kan tænkes, nøjagtig som var det jernbanemateriel. Og at der vedtages restriktioner mod at bruge selvkørende egenskaber i militære applikationer.

Indtil videre må vi væbne os med tålmodighed til at fænomenet rent faktisk bliver en realitet på vores breddegrader.

Link:

https://fdm.dk/nyheder/bilist/2019-03-eu-vil-have-mere-sikre-biler

https://twitter.com/Tesla


Dette er en artikel fra KPnet.
Se flere artikler og følg med på

KPNET.DK – NYHEDER HVOR DER KÆMPES
– eller på FACEBOOK
Udgives af APK – Arbejderpartiet Kommunisterne