Letbane i Århus dumper på sikkerhed: Festen udskudt

Letbanefesten i Århus er aflyst. Alle står nu i kø ved håndvasken, mens den lokale motorvejsmafia slår sig på lårene af grin over kaos i kollektive trafikløsninger.

EGEAADALEN_VARIOBAHNIndbyggerne i Århus og Østjylland kigger langt efter deres lokalbane der har været lukket i mere end et år i forbindelse med elektrificering og opgradering til nye tog.

Den 23. september skulle have været den store festdag med åbning af Letbanen i Århus, men fredag blev hele festen udskudt på ubestemt tid, måske til efter kommunalvalget, da trafikstyrelsen ikke kunne godkende sikkerhedsbeskrivelser og arbejdsprocedurer omkring vedligeholdelse.

Letbaneprojektet i Århus er ikke et nyt sporvognsprojekt, som visse lokale medier og politikere tit reducerer det til. Det er en eksisterende lokalbane på 100 km, der går fra Odder i syd, gennem Århus og ud til Lystrup og Grenaa på Djursland.

Det er denne lokalbane (Aarhus Nærbane) der nu udbygges med et spor, der forbinder havnen og universitet nordpå mod Lisbjerg og Skejby.

I forbindelse med udbygningen har man elektrificeret de eksisterende lokalbaner og fået nye tog. Hvad der driller med sikkerheden er der, hvor toget og andre trafikanter krydser hinanden. Det har allerede vist sig, at det er en discountløsning, der på visse strækninger giver problemer med bomme og især med afviklingen af myldretid, hvor blandet trafik betyder ekstra ventetid.

Det er anden gang at datoen for åbning af letbanen må udskydes. Men til forskel fra første gang faldt aflysningen som en bombe få timer før åbningsfesten.

Alle står nu i kø ved håndvasken, mens den lokale motorvejsmafia slår sig på lårene af grin over kaos i kollektive trafikløsninger.

Letbane selskabet –  den offentlige konstruktion der står for hele projektet – har opført sig som en lukket privat virksomhed uden at føle trang til at holde sin egen bestyrelse eller offentligheden orienteret omkring økonomi og problemer med sikkerheden.

Selvom Trafikstyrelsen gennem det seneste år adskillige gange har forklaret, hvad der skal på plads, før Letbanen kunne tilladelse til at køre med passagerer, valgte Letbanen at svæve på en forestilling om, at de kunne få lov til at begynde at køre på dispensation. Og i stedet for at få orden i tingene fik man en uvildig rådgiver til at skrive, at alt levede op til EU’s retningslinjer.

En stor del af skylden for forsinkelsen er landet hos virksomheden Keolis, der er driftsopperatør på letbanen. Det er især mangler i deres dokumentation for håndtering af sikkerheden, trafikstyrelsen har henvist til som hovedårsag til at trække stikket.

Men det fjerner ikke hovedansvaret fra Transportministeriet og regionen i form af trafikselskabet Midttrafik, der begge er hovedaktører i Letbane-selskabet.

Det var en lang politisk kamp at få investeringen til letbanen sikret i Århus og i folketinget. Men siden er flere andre byer i Danmark hoppet med denne nye togtype, der også vinder udbredelse i andre lande.

Det er planen at letbanen skal udvikles til at omfatte flere ruter og have to typer af tog, et til de længere afstande. der kan køre op til 100 km i timen, og et der skal køre primært i Århus.

Letbanens hjemmeside annoncerer stadig for åbningen 23. september

Hør også udsendelsen på Oktober Radio Århus

Trafiknyt: Århus Letbane udskydes mens regeringen sikrer rabat på biler

 

KPnet 23. september 2017