Stop Formel1 i det indre København! Skrot forbudet mod broløb!

Stærke kapitalkræfter vil have Formel1 Grand Prix i det indre København fra 2020. VLAK-regeringen skrotter til gengæld masseidræt og forbyder broløb over Store- og Lillebøltsbroen.

Af Kommunistisk Politik

monte_carlo_GP

Formel1 i Monaco – På vej gennem Strøget?

Den tidligere Venstre-minister Helge Sander har brugt meget af sit liv på at styrke kapitalkræfterne bag dem professionelle idræt i Danmark. Nu har han stillet sig i spidsen for et projekt, der går ud på at lave København og dens historiske bymidte om til en racerbane for et årligt Formel1 Grand Prix fra 2020.

Fhv. racekører Thorkild Thyrring er en af frontfigurerne til medierne. Thyrring blev i 2014 fradømt kørekortet i halvandet år for at køre alt for hurtigt på Standvejen. Nu vil makkerparret Thyrring og Sander have bygget det indre København om til en racerbane med en fart på 300 kmt. på 19 baner.

Hvis ikke det netop var fordi, der er stærke kapitalkræfter bag projektet og det har tråde langt ind i VLAK-regeringen, ville der kun være grund til ryste på hovedet. Det er en af de allerdummeste planer, der er fostret i en venstremands hoved (eller hvor den nu er fostret?).

Planen vil betyde at det indre København og brokvartererne vil være suspenderet fra alt normalt liv i 14 dage om året – og med en lang forberedelses før og ditto oprydningsperiode efter. Skoler, instututioner, det almindelige liv vil blive sat på stand-by. Det centrale København er ikke en mennesketom ø, men en levende bydel.

Det er ikke noget problem, siger ex-videnskabsminister Sander og fartbølle Thyrring. Man kan  bare gøre som i Monaco: Leje sin lejlighed ud til skyhøje priser, som et Formel1 publikum er parat til at betale – og så tage på ferie et sted i verden!

Det vil styrke brandingen af København som turistby, lyder et andet argument fra team Sander & Thyrring.  Det vil snarere køre både den søde og den grimme ælling ihjel i et fossilt strubegreb.

Eksperter i Formel1 økonomi konkluderer, at konsortiet bag Formel1 planen, der  har fremlagt økonomieks beregninger om en omkostning på 300 millioner kroner, er vildt optimistiske. Udgifterne bliver langt højere. Indtægterne er til gengæld usikre.

Det eneste sikre er, at københavnerne kommer til at betale for værtskabet – både i form af skattekroner og forstyrrelser – og alene til gavn for nogle glubske kapitalkræfter. Formel1 løb kan dårligt betegnes som idræt, ikke angang eliteidræt. Det er mest af alt et dyrt betalingsshow for et begrænset publikum.

VLAK-regeringen forholder sig tavs omkring initiativet. I den kommende tid vil der blive trukket i masser af tråde, de fleste uden for offentlighedens syn.

Men VLAK-regeringen sætter biler, penge og eliteidræt over masseidrætten og den brede befolkning. Planerne om Formel1 i København fremlægges samtidig med at trafikminister Ole Birk Olesen (Liberal Alliance) har besluttet at forbyde broløb, fordi de kan ‘genere’ bilister nogle timer om året. Eller, som ministeren siger: ‘Det gik ud over forældre med grædende spædbørn’.

Da Dansk Folkeparti i 2014 lancerede kravet om et forbud mod broløb over Storebælt erklærede trafikordfører Kim Christiansen:

– Det kan ikke være rigtigt, at bilisterne skal holde i kø i flere timer, fordi man afvikler et motionsløb. Det kan akkurat ligeså godt foregå i Grib Skov eller andre steder i naturen, hvor man ikke genere bilisterne.
– Sidste gang holdt jeg selv i flere timer og ventede på at at komme over Storebælt. Det er ikke rimeligt, når man oven i købet skal betale for det.

Spektakulære og populære motionsløb skal ikke nå fra landsdel til landsdel. Der er en lige linje fra forbud mod broløb til Formel1 i København:  Benzin i front, folkesundhed i baggrunden. Kapitalmagt over alt andet.

 

Se mere om Sander og Co. her

Nyt fra U-Videnskabsministeriet
KPnet 29. januar 2008

Private universiteter: Er brugerbetaling på offentlige universiteter det egentlige mål?
KPnet 27. januar 2010

Danmark: Opsig samarbejdsaftalen med Israel!
KPnet 11. juni 2010

KPnet 21. juli 2017