Fremtidens dagtilbud er ikke for børn

Jytte Hare og Jytte Mølgaard beskriver i en fælles kronik, hvordan daginstitutionerne i disse år pålægges særlige metoder, der skal ruste børn til konkurrence-staten – og hvordan man ødelægger både børns leg og fantasi og en suveræn pædagogisk tradition.

boernehaveBørn lærer gennem leg og gennem praksis og dansk pædagogik har en lang praksis for at tage udgangspunkt i børnenes optagethed og nysgerrighed. Ingen børn er ens og de udvikler sig i sin egen rytme. Pædagogen understøtter denne udvikling, bl.a ved at gribe de øjeblikke til læring der opstår ud af situationen.

Den ny praksis, der kræves af konkurrence-staten ensretter børns læring. F.eks. gennem systemet Spell, der er en systematiseret metode til udvikling af børns sprog.

En halv time om dagen læser pædagogen op fra en bestemt bog/tablet til en fastsat tid, og som en del af oplæsningen indlægges fastsatte aktiviteter, der skal udvikle ordforrådet.

Forfatterne slår fast, at den nye autoriserede metode til læring for små børn i konkurrence-staten går helt på tværs af børns måde at tilegne sig verden på. Sammen med de stadig ringere normeringer i daginstitutionerne må man konkludere, at den verdensberømte danske pædagogiske tradition er under yderst hårdt pres.

Fremtidens dagtilbud er ikke for børn!

Se artiklen
Fremtidens dagtilbud er ikke for børn
Af Jytte Hare og Jytte Mølgaard
Politiken 25.november 2015