Norwegian: Social dumping og skruebrækkeri som strategi


De nordiske piloter og kabinepersonalet rammes af priskrigen mellem flyselskaberne, der skal betales af personalet og med social dumping. Norwegian-strejken sluttede med et kompromis

 

 

SAS-personalets strejke var næppe ovre, før piloterne på det norske lavprisflyselskab Norwegian – det trediestørste af slagsen i Europa – befandt sig midt  i en kamp af samme indhold – mod løntrykkeri, social dumping og strejkebryderi i luftfarten.

Luftfartstrejkerne  har ramt titusindvis af travle passagerer eller rejsende på vej mod feriemål og har lært både de faglige organisationer og folkene i de nordiske lande i almindelighed en lektie. Nemlig at de arbejdende må stå sammen internationalt for at modstå presset fra multinationale monopoler i den ene eller anden sektor, der har social dumping som indtjeningsprincip.

Flybranchen står i forreste frontlinje, hvor det gælder om at tvinge de ansatte til at acceptere en glidebane af stadig forværrede løn- og arbejdsvilkår. Næppe er en forringelse gennemført, før en ny står på spring. Strejkerne som i Norwegian eller SAS kommer først efter en mangeårig proces med kun en retning for de ansatte: Nedad.

Flyselskaberne har stærke kræfter i ryggen: Monopolerne og kapitalistklassen som helhed, deres regeringer, Den europæiske Union. Det betyder også en lovgivning, der giver frit spillerum for alskens juridiske fiduser, der kan undergrave fagforeninger og overenskomster. Som f.eks. den berygtede Cimber-fidus, hvor ansatte i SAS overflyttes til et datterselskab med henblik på at afvikle ok-aftalerne og presse løn- og arbejdsforhold yderligere.

Midt under Norwegian-strejken meddelte selskabets ledelse pludseligt, at man nu følger trop med SAS og overflytter piloterne til datterselskaber i Norge, Sverige og Danmark for derved at undslippe arbejdsgiveransvar og gøre strejkeretten ubrugelig. De danske, svenske og norske piloter i Norwegian blev stillet over for et ultimatum fra flyselskabets ledelse: Enten accepterer I at blive overflyttet til et af tre nye datterselskaber, eller også bliver I fyret!

Men truslerne fik  ikke piloterne og deres fagforening Parat til at indstille kampen.

Flypersonalet har først og fremmest sig selv, deres fagforeninger og solidariteten fra andre arbejdende. Det betyder i den nuværende skærpede situation, at international solidaritet er nødvendig og et samarbejde mellem de arbejdende og deres organisationer på tværs af landegrænserne.

Skruebrækkeri er en anden fagforeningsfjendtlig kampmetode flyselskaberne tager i anvendelse for at knægte de ansatte. Et af problemerne for de strejkende piloter har været, at Norwegian har kunnet gå til andre selskaber unde konflikten og lejet fly og piloter i en branche med stor overkapacitet.

– Fagforeningerne kan ikke sidde og se på skruebrækkeri uden at kunne handle. Vores fremmeste eksperter i arbejdsret siger, at det, vi nu er vidne til, er klassisk skruebrækkeri, men iværksætter vi uden foranstaltninger, og uden at følge de varslingsrutiner, der gælder, er det os, som bryder loven og risikerer straf bagefter, lød det fra Parat-lederen Hans-Erik Skjæggerud.

Parat indkaldte repræsentanter for 400.000 medlemmer af Nordisk Transportarbejderforbund til et møde i Oslo om at imødegå det systematiske strejkebryderi. Det Nordiske Transportarbejderforbund  opfordrede til omfattende sympatistrejke mod Norwegian. Det omfatter  48 faglige organisationer i Danmark, Norge, Finland, Sverige, Island og Færøerne.

Til gengæld manglede solidariteten fra en række andre pilotorganisationer.

Men strejken sluttede med et kompromis inden de varslede sympatiaktioner trådte i kraft. Hans-Erik Skjæggerud erklærede sig tilfreds med aftalen, der betyder at pilotarbejdspladserne er sikret de næste tre år under de nugældende forhold:

– Vi har fået sikret vores primære krav med en  tilstrækkelig juridisk binding til moderselskabeet. Det er ikke en overenskomstaftale, men en erklæring om en binding mellem Norwegian (NAS) og piloterne, som sikrer, at det er dem, som skal flyve disse fly i Skandinavien.

Se Parats hjemmeside her

Se også

SAS fastholder suspensioner efter konflikt: På vej med politiske fyringer af  27 fagligt aktive
Netavisen 3. marts 2015


Rina Ronja Kari om Ryanair: Kari: EU skal holde fingrene fra dansk arbejdsmarkedskonflikt

Folkebevægelsen mod EU, 9. marts 2015

Netavisen 10. marts 2015